Maj '22

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

TRIBUTE TO STAN GETZ – PROJEKT Z POGRANICZA DWÓCH MOCARSTW

6 maja 2022, 19.00 Kup bilet > Cena: normalny 48-34 PLN, ulgowy 36-24 PLN

Wykonawcy:
Piotr Baron – saksofon tenorowy
Łukasz Żyta – jazzowy zestaw perkusyjny
Marek Wroniszewski – dyrygent, prowadzenie
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

 

Program:
E. Sauter – „Focus” – suita na saksofon tenorowy, kwintet smyczkowy, harfę i jazzowy zestaw perkusyjny
K. Herdzin – „Tribute to Stan Getz” – suita na saksofon tenorowy, kwintet smyczkowy, harfę i jazzowy zestawe perkusyjny

 

„Focus” to tytuł wieloczęściowego utworu, który dla Stana Getza, legendarnego saksofonisty, jednego z najważniejszych muzyków w historii jazzu, popularyzatora bossa novy, napisał Eddie Sauter, cieszący się wielkim wzięciem szczególnie w latach pięćdziesiątych XX wieku kompozytor i aranżer. W 1961 roku utwór ukazał się na tak samo zatytułowanej płycie Getza, która zresztą stała się ulubionym własnym nagraniem wybitnego muzyka.

Suita rozpisana została na saksofon tenorowy, orkiestrę smyczkową i perkusję, a temat jej pierwszej części „I’m Late, I’m Late” jest niemal identyczny jak druga część „Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę” Béli Bartóka. Utwór w istocie miał być ukłonem w stronę węgierskiego kompozytora, który wspierał Sautera u początków jego kariery twórczej. Drogi muzyki klasycznej XX stulecia i jazzu przecinały się niejeden raz, ze znakomitym rezultatem dla obu nurtów. Autorzy przewodnika „The Penguin Guide to Jazz” zaliczyli „Focus” do absolutnego jazzowego kanonu i stwierdzili: „Nikt nigdy nie napisał dla Getza tak znakomitych aranżacji, a olśniewające i przejrzyste nuty Sautera zachwycają za każdym razem po tylu latach”.

Kolejny, już współczesny, rozdział w historii wzajemnych inspiracji wybitnych muzyków, napisał w ubiegłym roku Krzysztof Herdzin, czołowy polski pianista jazzowy swojego pokolenia, także kompozytor, aranżer, dyrygent, producent muzyczny, wykładowca. Jego suita „Tribute to Stan Getz”, stworzona jako hołd dla wielkiego jazzmana, powstała na identyczny skład jak „Focus” Sautera. Dzieła mogą być wykonywane obok siebie nie tylko z tego powodu, lecz także dlatego, że idealnie uzupełniają się pod względem ciepłego, eleganckiego brzmienia saksofonu tenorowego, zwiewnej orkiestry smyczkowej i intrygująco wirtuozowskiej partii perkusji.

Oba utwory wykonają – wraz z sekcją smyczkową Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod kierunkiem Marka Wroniszewskiego – Piotr Baron, dyrektor Orkiestry, znakomity saksofonista, który na polskiej scenie jazzowej działa od 1978 roku, gdy wyróżniony został na festiwalu Jazz nad Odrą, a także Łukasz Żyta, wyróżniany w wielu konkursach perkusista, który partnerował najważniejszym polskim i światowym jazzmanom, a dźwięk jego perkusji usłyszeć można na ponad 30 płytach.

 

Piotr Baron, fot. Magdalena Adamczewska
Marek Wroniszewski, fot. P. Banasik

Archiwum koncertoweArchiwum informacji