po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 28 | 29 | 30 | |||
4 | 6 | 7 | ||||
11 | 12 | 13 | 14 | |||
18 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |
25 | 26 | 27 | 28 | 30 | ||
KONCERT KAMERALNY
10-LECIE ZESPOŁU JERYCHO

SZTUKA ŚREDNIOWIECZNEJ POLIFONII
Wykonawcy:
Bartosz Izbicki – kierownictwo artystyczne
Zespół Jerycho w składzie:
Alicja Sulkowska, Małgorzata Izbicka, Barbara Sobolewska – cantus
Paweł Szczyciński – altus
Mateusz Grzyb, Wawrzyniec Dąbrowski, Maciej Królikowski, Tomasz Jarnicki – tenor
Łukasz Kalisz, Stanisław Szczyciński, Rafał Kanowski, Aleksander Suchta – bas
Henryk Kasperczak – chitarrone
Jan Kiernicki – lutnia renesansowa
Przemysław Pogocki – arcylutnia, gitara renesansowa
Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
Bartosz Izbicki – regał
Program:
Hymnus: Inventor rutili – improwizowany dwugłos (XI wiek)
Cantio: Vox nostra – Codex Calixtinus (XII wiek)
Organum: Alleluia. Vocavit Iesus Iacobum – Codex Calixtinus (XII wiek)
Conductus: Congaudeant Catholici – Codex Calixtinus (XII wiek)
Prosa: Mane prima sabbati – Francja, Perotinus (XIII wiek)
*
Motet: Mater Dei/Mater Virgo pia/Eius – Francja (XIV wiek)
Motet: Ave Virgo regia/Ave gloriosa/Domino – Francja (XIV wiek)
Motet: Ortorum virentium/Virga Iesse/Victimae – Italia (XIV wiek)
Motet: Veni Virgo beatissima/Veni sancte Spiritus/Pneuma – Francja (XIV wiek)
Motet: Alle psallite cum luya – Francja (XIV wiek)
*
Motet: Unde gaudent/Eya Dei iherarchia/Nostra iocunda – Czechy (XV wiek)
Motet: Christus surrexit vinctos/Chorus nove/Christus surrexit – Czechy (XV wiek)
Motet: Christus iam surrexit/Terra tremuit/Angelus Domini/Surrexit Christus – Czechy (XV wiek)
*
Cantio: Salve thronus Trinitatis, Maria – Polska (XV wiek)
Petrus de Grudencz: Presulis eminenciam totam – Polska (XV wiek)
Benedicamus Domino – organum
*
Utwory z nowego albumu zespołu Jerycho „Cyprian Bazylik | Opera omnia”:
Cyprian Bazylik – Oratio Dominica. Ojcze nasz
Cyprian Bazylik – Nabożna piosnka
Anonim – Modlitwa ludu pospolitego
Średniowiecze to czas narodzin i niespotykanego rozwoju śpiewu wielogłosowego. W ślad za prostymi, dwugłosowymi formami, wywodzącymi się z improwizowanych praktyk ustnych, pojawiła się forma organum – monumentalne, melizmatyczne utwory, charakterystyczne dla uroczystej liturgii. Począwszy od słynnego rękopisu „Codex Calixtinus” zapisywano również utwory trzygłosowe. Jednak śpiew wielogłosowy stał się nie tylko znakiem rozpoznawczym uroczystej liturgii. Jednym z najciekawszych zjawisk muzycznych był motet wielotekstowy. Forma ta rozprzestrzeniła się w całej Europie i dotarła także do naszego sąsiedztwa – Europy Środkowo-Wschodniej. W późnym średniowieczu motety pod wpływem śpiewu ludowego uległy uproszczeniu w technice komponowania, co zaowocowało prostymi i bardzo efektownymi miniaturami muzycznymi. Ensemble Jerycho, czerpiąc z wciąż kultywowanych praktyk wykonawczych, ożywia dawne zapisy muzyczne, tworząc formy pełne emocji i witalności, co jest entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność na ich koncertach.
Tę męską grupę wokalną założył w 2013 roku Bartosz Izbicki, muzykolog, znawca chorału, śpiewak i organista. Zespół, jak sam o sobie pisze, „posługuje się tradycyjnym idiomem śpiewu sakralnego. Wykonuje przede wszystkim historyczne śpiewy polskie i łacińskie, stosując improwizowaną polifonię zaadaptowaną przez Bartosza Izbickiego. Kreując nową przestrzeń muzyczną wokół dawnego repertuaru, Jerycho urzeczywistnia wizję żywej tradycji polskiego śpiewu praktykowanego do XIX wieku”. Koncertem w Filharmonii Łódzkiej grupa Jerycho świętować będzie 10-lecie swojego istnienia.
Bartosz Izbicki, fot. Magdalena Chudzicka
Jerycho, fot. Katarzyna Klimek-Krężel/Fundacja InCanto