Maj '24

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT 24. „KOLORÓW POLSKI”

26 sierpnia 2023, 19.00

TUM
archikolegiata pw. NMP Królowej i św. Aleksego, Tum 8

 

Wykonawca:
Sławomir Jaskułke – fortepian „bananowy”

 

W programie koncertu autorskie kompozycje Sławomira Jaskułke z płyt „Moments”, „Sea”, „The Son”, „Music on Canvas”

 

Sławomir Jaskułke to artysta, którego nie da się jednoznacznie zaklasyfikować. Znakomicie czuje się w jazzie, ale nieobca jest mu muzyka konkretna. Sięga do sztuki kontemplacyjnej, programowej, a nawet ilustracyjnej. Inspiruje się przyrodą i naturą człowieka, malarstwem oraz kompozycjami Chopina. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród.

W Tumie Jaskułke zagra na fortepianie zwanym „bananem”, sprowadzonym specjalnie na ten koncert. Jest to jeden z zaledwie trzech tego typu instrumentów na świecie i jedyny w Polsce. Wyprodukowany eksperymentalnie w Szwecji w 1935 roku w zaledwie 10 egzemplarzach, jest wygięty w stronę basu i ma nieco inaczej skonstruowane pudło rezonansowe. Daje to charakterystyczną barwę basu, niemożliwą  do uzyskania na klasycznych fortepianach. Sławomir Jaskułke upodobał sobie ten instrument pięć lat temu, dokonał na nim kilku nagrań (m.in. płyta „The Son”).

Fortepian „bananowy” stanie w tumskiej archikolegiacie, która jest jednym z najcenniejszych zabytków kultury romańskiej w Polsce. Została wzniesiona w XII wieku na polecenie księżnej Salomei, wdowy po Bolesławie Krzywoustym, by swą potęgą świadczyć o wielkości jej aspiracji politycznych. Do budowy gmachu wykorzystano m.in. budulec z istniejącego tu wcześniej benedyktyńskiego opactwa. Kolegiata stała się miejscem zjazdów kościelnych i książęcych, tzw. synodów, które uważa się za pierwsze polskie sejmy. Była też kościołem obronnym i służyła jako schronienie dla okolicznej ludności w czasie najazdów. Dziś zachwyca swym majestatem i budzi podziw fenomenalną akustyką. Ma formę romańskiej świątyni dwuchórowej na wzór nadreńskich katedr cesarskich, co miało odzwierciedlać dwa bieguny władzy w średniowieczu: władzę kościelną i świecką. W zachodniej absydzie zachowały się pierwotne romańskie freski, jedyny ślad dawnego wystroju kościoła. Inne malowidła i detale rzeźbiarskie pochodzą z późniejszych wieków (po pożarach kolegiata była przebudowywana i upiększana w stylu danego okresu).

 

WSTĘP WOLNY

 

 

 

Sławomir Jaskułke, fot. z archiwum artysty

Archiwum koncertoweArchiwum informacji