Maj '24

Zobacz cały kalendarz >
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERTY ORGANOWE W NOWYM SEZONIE

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina w minionych siedmiu sezonach koncertowych stała się wyjątkowym miejscem na organowej mapie Polski. Dwa unikatowe instrumenty – dzieła renomowanych europejskich firm organmistrzowskich Wegscheider oraz Rieger – powstały tu w wyniku głębokiej refleksji nad rzeczywistością życia koncertowego skupionego wokół „króla instrumentów”, a ich budowa wiązała się z niemałymi wyzwaniami logistycznymi i konstrukcyjnymi. Ponad sześć tysięcy piszczałek znalazło się w przeznaczonym do tego celu miejscu sali koncertowej, a każdą z nich dostosowano indywidualnie do akustyki wnętrza. Dwa zupełnie różne światy organowej brzmieniowości spotkały się w jednej przestrzeni, tworząc dla Filharmonii wyzwanie istniejące na kilku poziomach: z jednej strony to codzienna opieka nad wysoce skomplikowanym mechanizmem, z drugiej zaś stworzenie adekwatnego życia muzycznego, odpowiadającego randze i wykorzystującego potencjał organowej infrastruktury.

 

W pierwszych kilku sezonach po ukończeniu organów koncentrowaliśmy się przede wszystkim na eksploracji oczywistych możliwości wynikających wprost ze stylistyki każdego z instrumentów. Stąd na organach barokowych rozbrzmiewała przede wszystkim muzyka baroku, a na organach symfonicznych – repertuar późniejszych epok. Każdy z instrumentów wykorzystywany był ponadto intensywnie jako partner w kameralistyce, symfonice i rozmaitych formach wokalno-instrumentalnych. Akustyka sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej pozwoliła znawcom i miłośnikom muzyki organowej na szczególnie dokładne wsłuchanie się w dźwięk organów, stanowiła jednocześnie nie lada wyzwania dla organistów, którzy – przyzwyczajeni do koncertowania w warunkach długiego, często katedralnego pogłosu – muszą wykazać się w Łodzi wyczuciem przestrzeni, z pietyzmem dobrać organowe rejestry, szczególną opieką otoczyć prawie każdy dźwięk wykonywanych dzieł.

 

Szybko stało się jednak jasne, że spektrum możliwej do wykonania w Filharmonii literatury muzycznej znacznie wykracza poza utarte szlaki i pierwsze organowe skojarzenia. Obydwa instrumenty doskonale sprawdzają się w muzyce współczesnej, a wykonywane na nich dzieła zyskują nowy walor przez osadzenie w archaicznej brzmieniowości baroku lub gładkiej wymowie rejestrów organów symfonicznych. Z kolei muzyka baroku wykonywana w konwencji romantyków, z dramatycznymi zmianami barwy i dynamiki czy wybrane dzieła z repertuaru XIX-wiecznego interpretowane na organach barokowych – które w Europie epoki Mendelssohna wciąż stanowiły najliczniejszą grupę – skonfrontowały nas z nowymi kontekstami, skojarzeniami, rodzajami ekspresji.

 

 

W kolejnych sezonach odkrywaliśmy organy w naturalnym dla nich kontekście improwizacji, także jako instrument kinowy, który w filharmonicznym wnętrzu pomagał nam przeżywać i rozumieć nieme filmy lat 30. i 40. XX wieku oraz współczesne animacje. Łączyliśmy organy z elementami choreografii, live electronics, poezją i różnymi rodzajami scenicznego performance. Powstała gra RPG, której uczestnik wciela się w rolę konserwatora organów, a po wykonaniu określonych zadań przenosi się do warsztatu legendarnego barokowego organmistrza Gottfrieda Silbermanna (1683–1753). Organizowaliśmy koncerty dla dzieci i inne wydarzenia edukacyjne, które najmłodszym słuchaczom i ich opiekunom przybliżyły budowę i potencjał brzmieniowy organów.

 

W Łodzi udało się więc otoczyć powstałą infrastrukturę inicjatywami na tyle zróżnicowanymi i licznymi, że Filharmonia Łódzka stała się rozpoznawalnym organowym miejscem, a wśród polskich filharmonii stanowi obecnie jeden z najprężniejszych organowych ośrodków.

 

W sezonie 2022/2023 kontynuujemy nasze działania z nową energią: przedstawiamy melomanom znakomitych artystów, reprezentujących różne tradycje, pokolenia i szkoły narodowe. Wystąpią między innymi Henry Fairs – profesor Universität der Künste w Berlinie, Marcin Kucharczyk – zwycięzca ubiegłorocznego Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku i jeden z najbardziej utytułowanych polskich organistów młodego pokolenia czy fińskie duo organowe w składzie Irina Lampen i Jaana Jokimés. W okresie Wielkiego Postu Membra Jesu Nostri Dietericha Buxtehudego (ok. 1637–1707) wykona Vasa consort pod kierunkiem Marcina Szelesta – profesora krakowskiej akademii muzycznej.

           

Zapraszam Państwa serdecznie na wszystkie organowe wydarzenia Filharmonii Łódzkiej i życzę wspaniałych muzycznych wrażeń!

 

Krzysztof Urbaniak, kurator organów FŁ

 

 

Krzysztof Urbaniak, fot. Dariusz Kulesza
Organy FŁ, fot. Marcin Stępień

 


Archiwum koncertoweArchiwum informacji
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie

Maj '24

2024-05