po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 7 | ||
8 | 9 | 10 | 11 | 14 | ||
15 | 17 | 18 | ||||
22 | 24 | |||||
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
ODSZEDŁ MAESTRO KORD
W wieku 90 lat zmarł dyrygent Kazimierz Kord, wieloletni dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Narodowej w Warszawie. „Jeden z najbardziej wszechstronnych i zasłużonych polskich dyrygentów, którego twórcza osobowość i artystyczny autorytet wywarły przemożny wpływ na kształt polskiego życia muzycznego i pozostawią w nim niezatarty ślad – czytamy na stronie Polskiego Radia. [sztukę dyrygencką] postrzegał jako służbę najwyższym wartościom. Jego muzyczne interpretacje stanowiły deklarację najważniejszych ideałów humanizmu: prawdy i piękna, ale były także etycznym manifestem”.
Kazimierz Kord studiował grę na fortepianie u Władimira Nilsena w Leningradzie, a dyrygenturę u Artura Malawskiego i Witolda Krzemieńskiego w Krakowie. W latach 1960-62 był chórmistrzem i dyrygentem w Operze Warszawskiej. Od 1977 r. do 2001 r. kierował Filharmonią Narodową w Warszawie, która za jego dyrekcji ugruntowała swoją pozycję na świecie. W latach 1969-1973 szefował Wielkiej Orkiestrze Symfonicznej PRiTV w Katowicach, a po latach należał do rady programowej NOSPR.
Maestro Kord dyrygował wieloma znakomitymi zespołami za granicą, od orkiestry Süddeutsche Rundfunk w Baden-Baden do legendarnych orkiestr: Chicago, Cleveland, Los Angeles, Cincinnati, Toronto. Dyrygował zespołami symfonicznymi w całej Europie, w Ameryce i na Dalekim Wschodzie. Był także wielkim dyrygentem operowym. Przez wiele lat prowadził działalność artystyczną w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie dyrygował m.in. spektaklami „Damy Pikowej”, „Aidy”, „Così fan tutte” i „Borysa Godunowa” podczas otwarcia sezonu 1977/1978, a także w Operze w San Francisco („Falstaff”, „Otello”).
W Europie współpracował m.in. z teatrami operowymi Amsterdamu, Monachium, Düsseldorfu, Londynu (Covent Garden) i Kopenhagi (Królewska Opera).
W jego repertuarze były też interpretacje dzieł polskich kompozytorów, w tym współczesnych – prezentował je m.in. w ramach Warszawskiej Jesieni, Forum Lutosławskiego i Festiwalu w Donaueschingen.
Dokonał wielu nagrań dla renomowanych firm płytowych, zdobył wiele nagród.
„Sztuka nie wybacza, wszystko podsumowuje – napisał Maestro Kord w swojej autobiografii (PWM) – Nie wystarczy raz osiągnąć doskonałość, bo nawet u największych powtarzające się niedostatki będą się nawarstwiać i wpływać na ocenę ich dokonań. Tak właśnie, podstępnie, wkrada się bylejakość i warto mieć świadomość tego zagrożenia już na początku kariery. (...) Jestem przekonany, że powinniśmy jako dyrygenci umiejętnie splatać emocjonalność i intelekt (…). Tylko w harmonii obydwu czynników osiągniemy maksimum swych możliwości zawodowych”.