Kwiecień '23

po wt śr cz pt so nd
27
28
29
30
31
1
2
 
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
 
10
12
13
 
 
 
17
19
20
 
 
 
24
26
27
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

24 marca 2023, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Maciej Kułakowski – wiolonczela
Chuhei Iwasaki – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Agata Kwiecińska

 

Program:
Béla Bartók – Dwa obrazy op. 10 [16’]
W pełnym rozkwicie
Taniec wiejski

Mieczysław Wajnberg – Koncert wiolonczelowy op. 43 [31’]
Adagio
Moderato – Lento
Allegro Cadenza L’istesso tempo, molto appasionato – Andante – Allegro – Andante
Allegro – Adagio – Meno mosso

***

Josef Suk – Poemat symfoniczny „Praga” op. 26 [25’]

 

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Agata Kwiecińska. Wstęp wolny.

 

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

 

W programie koncertu znalazły się interesujące niespodzianki repertuarowe, w Polsce niemal nieznane. „Dwa obrazy” op. 10 (1910) to jedna z wczesnych kompozycji autora „Cudownego mandaryna”, w której próżno szukać stylu „prawdziwego” Béli Bartóka. Temu skądinąd urokliwemu utworowi bliżej raczej do brzmienia Claude’a Debussy’ego, którego muzykę węgierski twórca poznał niedługo przez skomponowaniem op. 10. Z kolei w utworach Josefa Suka wyraźnie pobrzmiewa język muzyczny jego nauczyciela i teścia Antonína Dvořáka, choć nie można odmówić Sukowi wypracowania własnego stylu. W ojczyźnie kompozytora często usłyszeć można Poemat symfoniczny „Praga” op. 26 z 1904 roku, z kolei u nas to świetne dzieło pozostaje niemal zupełnie nieznane. A szkoda, każdy, kto uwielbia Pragę (kto nie lubi tego miasta?), powinien posłuchać dźwiękowego wyznania miłości do stolicy Czech.

Znakomita muzyka Mieczysława Wajnberga po latach zapomnienia powróciła na dobre na światowe estrady filharmoniczne i sceny operowe stosunkowo niedawno. Twórczość tego polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora ma też dziś imponująco bogatą dyskografię. Włączyli ją do repertuaru najwybitniejsi artyści świata. „Nie był kompozytorem, który należałby do historii muzyki »innowacyjnej«, a równocześnie z różnych względów, także politycznych, nie miał szans na wejście do repertuaru popularnego” (Danuta Gwizdalanka). Jednak w XXI wieku okazało się, że jego muzyka brzmi niezwykle aktualnie. Jest i emocjonalnie intensywna, i bogata formalnie. Przykładem może być Koncert wiolonczelowy op. 43 z 1956 roku napisany dla Mścisława Rostropowicza – dzieło „boleśnie elegijne, […] będące czymś znacznie poważniejszym niż jedynie udoskonaleniem »czarnego nastroju« muzyki Szostakowicza” (Calum MacDonald).

Koncert Wajnberga zagra w Łodzi znakomity wiolonczelista młodego pokolenia Maciej Kułakowski (ur. 1996), solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. Jest m.in. laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Za pulpitem dyrygenckim stanie urodzony w Tokio, a działający od lat w Czechach Chuhei Iwasaki, absolwent Konserwatorium Muzycznego w Pradze. Od sezonu artystycznego 2021/2022 jest dyrektorem artystycznym Orkiestry Filharmonii w Pilźnie.

 

 

 

Maciej Kułakowski, fot. z archiwum artysty
Chuhei Iwasaki, fot. z archiwum artysty

Archiwum koncertoweArchiwum informacji