po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 2 | |
3 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||
10 | 12 | 13 | ||||
17 | 19 | 20 | ||||
24 | 26 | 27 | ||||
KONCERT ORGANOWY
30 kwietnia 2023, 17.00 Kup bilet > Ceny biletów: od 24 PLN do 36 PLNWykonawcy:
Britta Schwarz – sopran
Denny Wilke – organy
Prowadzenie koncertu: Izabella Starzec
Program:
Johann Sebastian Bach (opr. Ferenc Liszt) – Sinfonia i fuga z kantaty „Ich hatte viel Bekümmernis” BWV 21 [5’]
Georg Friedrich Händel – Aria „Mein Vater! Weh! mir dünkt, ich seh” z opery „Herkules” HWV 60 [6’]
Johann Sebastian Bach – Preludium chorałowe „Erbarm’ dich mein, o Herre Gott” BWV 721 [6’]
Georg Friedrich Händel – Aria „Dignore, o Domine” z „Dettingen Te Deum” HWV 283 [3’]
Johannes Brahms – Preludium chorałowe „Herzlich tut mich verlangen” op. 122 nr 9 [2’]
Konstantin Christian Dedekind – „Der ist selig, der die Sachen, dieser Erden kann verlachen”
Johannes Brahms – Preludium chorałowe „O Welt, ich muss dich lassen” op. 122 nr 3 [3’]
Adam Krieger – „Nun sich der Tag geendet” [3’]
Johann Wolfgang Franck – „Lieb der Welt, kein Gut's erhält”
Johannes Brahms – Preludium chorałowe „O Welt, ich muss dich lassen” op. 122 nr 11 [3’]
César Franck – „Panis angelicus” [4’]
Marcel Dupré – Cortège et Litanie op. 19 nr 2 [7’]
Georges Bizet – Habanera z opery „Carmen” [3’]
Georges Bizet (opr. Edwin H. Lemare) – Suita z opery „Carmen” [12’]
Organy nie bez przyczyny nazywane bywają „królem instrumentów”. Ich możliwości techniczne i bogactwo brzmienia sprawiają, że organy funkcjonują z powodzeniem zarówno jako instrument solowy, jak i akompaniujący. Doskonale radzą sobie również jako swego rodzaju ekwiwalent orkiestry. Właśnie w tych trzech rolach usłyszymy je na koncercie, który w Łodzi dadzą znakomici niemieccy artyści. Britta Schwarz i Denny Wilke przygotowali program, na który złożą się religijne i świeckie utwory od baroku po późny romantyzm: od Lisztowskiego opracowania jednej z najsłynniejszych Bachowskich sinfonii kantatowych i równie znanego preludium chorałowego Johanna Sebastiana, przez mistrzowskie arie Georga Friedricha Haendla, aż po wybór z jednego z ostatnich dzieł Johannesa Brahmsa i dokonania najwybitniejszych kompozytorów francuskich XIX wieku. Niewątpliwą atrakcją będzie organowe opracowanie suity z „Carmen” Georgesa Bizeta – jednego z najpopularniejszych utworów scenicznych wszech czasów.
Denny Wilke jest dyrektorem artystycznym Mühlhäuser Marienkonzerte i organistą miejskim Marienkirche w Mühlhausen, jednym z miejsc pracy Johanna Sebastiana Bacha. Regularnie gra na organach Ladegast w katedrze w Merseburgu, występuje także m.in. z orkiestrą lipskiego Gewandhaus, Filharmonią Drezdeńską, Orkiestrą Narodową i Chórem Narodowym Ukrainy. Britta Schwartz to znakomita sopranistka, która szczególnym upodobaniem darzy muzykę barokową i pieśni romantyczne. Współpracowała z tak wybitnymi dyrygentami, jak Marek Janowski, Kent Nagano czy Philippe Herreweghe.
Britta Schwarz, fot. z archiwum artystki