po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 2 | |
3 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||
10 | 12 | 13 | ||||
17 | 19 | 20 | ||||
24 | 26 | 27 | ||||
„Betesda" (na zamówienie miasta Brzeziny i Filharmonii Łódzkiej) – Brzeziny
26 lipca 2015, 20.00 Brzeziny, Plac przed kościołem pw. św. Anny, ul. św. Anny 43 (plener)Miasto Brzeziny już po raz drugi jako mecenas kultury w ramach Festiwalu „Kolory Polski” zrealizowało zamówienie kompozytorskie – tym razem tematem dla nowej kompozycji była postać oficjalnej patronki miasta, św. Anny. Święta czczona jest jako patronka szczęśliwych małżeństw i dzieciństwa, opiekunka pomyślnych narodzin, ale też tkaczy i krawców, czyli społeczności, które przez wieki budowały Brzeziny.
Stworzony na zamówienie miasta utwór Kari Sál zatytułowała „Betesda” (hebr. beth hesda: Dom Łaski) – to nazwa sadzawki w muzułmańskiej części Jerozolimy, uznawanej za miejsce cudownych uzdrowień. W jej pobliżu stoi świątynia pw. św. Anny i św. Joachima, rodziców matki Chrystusa, w której, według podań, miał być ich grób. Żaden z czterech ewangelistów nie wspomina o, Joachimie i Annie, występują oni tylko w apokryfach – Protoewangelii Jakuba (II w.) i Ewangelii Pseudo-Mateusza (VI w.) – do nich właśnie Brzeziny nawiązuje warstwa tekstowa „Betesdy”. Pojawia się w niej także postać bernardyna Władysława z Gielniowa, średniowiecznego poety-pieśniarza, szerzącego kult „łączniczki pokoleń”, jak nazywano św. Annę, czczoną nie tylko w katolicyzmie, ale też w islamie i prawosławiu.
Kari Sál – Karina Srocka, śpiewa, pisze teksty i komponuje. Wychowała się w Bieszczadach, stąd jej zachwyt naturą, a dzięki podróżom do Islandii wykorzystuje w swojej muzyce także skandynawskie brzmienia. To muzyka dialogu pomiędzy różnymi kulturami. Zawiera elementy jazzu, muzyki poważnej i world music, przy czym śpiewana jest po polsku.
Artystka przenosi na muzyczny grunt malarską technikę sfumato, którą posługiwano się w renesansie (m.in. Leonardo da Vinci, obraz „Święta Anna Samotrzecia"). Polega ona na zacieraniu wyrazistości konturu dzięki łagodnym przejściom światłocieniowym, daje wrażenie oglądania obiektu przez mgłę lub dym. W muzyce przekłada się to na łagodne brzmienia dźwięków, płynną artykulację i zmianę dynamiki.
Wykonawcy:
Kari Sál (Karina Srocka) – śpiew, Adam Bałdych – skrzypce, Paweł Kaczmarczyk – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Krzysztof Szmańda - perkusja
Wydarzenia towarzyszące
- Wystawa „Trylogia – dziwne materii pomieszanie” szczegóły: http://muzeumbrzeziny.pl/wystawy/czasowe/trylogia-dziwne-materii-pomieszanie/
- Sprzedaż najnowszej publikacji „Brzeziny – dzieje miasta i regionu”, http://muzeumbrzeziny.pl/publikacje/brzeziny-dzieje-miasta-i-regionu/
- Ciasteczka św. Anny – będzie nimi częstował gości komitet odnowy brzezińskiego kościoła