po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 | |
9 | 10 | 11 | 12 | 14 | 15 | |
16 | 17 | 18 | 19 | |||
23 | 25 | 26 | 28 | 29 | ||
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
KONCERT SYMFONICZNY
24 marca 2023, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLNWykonawcy:
Maciej Kułakowski – wiolonczela
Chuhei Iwasaki – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ
Prowadzenie koncertu: Agata Kwiecińska
Program:
Béla Bartók – Dwa obrazy op. 10 [16’]
W pełnym rozkwicie
Taniec wiejski
Mieczysław Wajnberg – Koncert wiolonczelowy op. 43 [31’]
Adagio
Moderato – Lento
Allegro Cadenza L’istesso tempo, molto appasionato – Andante – Allegro – Andante
Allegro – Adagio – Meno mosso
***
Josef Suk – Poemat symfoniczny „Praga” op. 26 [25’]
O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Agata Kwiecińska. Wstęp wolny.
Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.
W programie koncertu znalazły się interesujące niespodzianki repertuarowe, w Polsce niemal nieznane. „Dwa obrazy” op. 10 (1910) to jedna z wczesnych kompozycji autora „Cudownego mandaryna”, w której próżno szukać stylu „prawdziwego” Béli Bartóka. Temu skądinąd urokliwemu utworowi bliżej raczej do brzmienia Claude’a Debussy’ego, którego muzykę węgierski twórca poznał niedługo przez skomponowaniem op. 10. Z kolei w utworach Josefa Suka wyraźnie pobrzmiewa język muzyczny jego nauczyciela i teścia Antonína Dvořáka, choć nie można odmówić Sukowi wypracowania własnego stylu. W ojczyźnie kompozytora często usłyszeć można Poemat symfoniczny „Praga” op. 26 z 1904 roku, z kolei u nas to świetne dzieło pozostaje niemal zupełnie nieznane. A szkoda, każdy, kto uwielbia Pragę (kto nie lubi tego miasta?), powinien posłuchać dźwiękowego wyznania miłości do stolicy Czech.
Znakomita muzyka Mieczysława Wajnberga po latach zapomnienia powróciła na dobre na światowe estrady filharmoniczne i sceny operowe stosunkowo niedawno. Twórczość tego polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora ma też dziś imponująco bogatą dyskografię. Włączyli ją do repertuaru najwybitniejsi artyści świata. „Nie był kompozytorem, który należałby do historii muzyki »innowacyjnej«, a równocześnie z różnych względów, także politycznych, nie miał szans na wejście do repertuaru popularnego” (Danuta Gwizdalanka). Jednak w XXI wieku okazało się, że jego muzyka brzmi niezwykle aktualnie. Jest i emocjonalnie intensywna, i bogata formalnie. Przykładem może być Koncert wiolonczelowy op. 43 z 1956 roku napisany dla Mścisława Rostropowicza – dzieło „boleśnie elegijne, […] będące czymś znacznie poważniejszym niż jedynie udoskonaleniem »czarnego nastroju« muzyki Szostakowicza” (Calum MacDonald).
Koncert Wajnberga zagra w Łodzi znakomity wiolonczelista młodego pokolenia Maciej Kułakowski (ur. 1996), solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. Jest m.in. laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Za pulpitem dyrygenckim stanie urodzony w Tokio, a działający od lat w Czechach Chuhei Iwasaki, absolwent Konserwatorium Muzycznego w Pradze. Od sezonu artystycznego 2021/2022 jest dyrektorem artystycznym Orkiestry Filharmonii w Pilźnie.
Maciej Kułakowski, fot. z archiwum artysty
Chuhei Iwasaki, fot. z archiwum artysty