luty '24

po wt śr cz pt so nd
29
30
31
1
2
3
4
 
 
 
 
5
6
7
8
9
10
 
 
 
 
12
13
 
 
19
20
21
 
 
 
26
28
29
1
2
3
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

SPECJALNY KONCERT KAMERALNY

27 lutego 2024, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów: od 32 do 45 PLN

Wykonawcy:
Maria Sławek – skrzypce
Katarzyna Budnik – altówka
Marcin Zdunik – wiolonczela
Klaudiusz Baran – akordeon

 

Prowadzenie koncertu: Piotr Mika

 

Program:
Antonín Dvořák – Bagatele op. 47 [17’]
Sofija Gubajdulina – „In croce” na wiolonczelę i akordeon [15’]

***

Sofija Gubajdulina – „Silenzio” na bajan, skrzypce i wiolonczelę [19’]
Johann Sebastian Bach – 15 Sinfonii BWV 787–801 w opracowaniu na trio smyczkowe [30’]

 

 

Połączenie akordeonu z instrumentami smyczkowymi to coraz częściej spotykane w życiu koncertowym zestawienie instrumentów. Kompozytorzy nie nadążają za upodobaniami słuchaczy, muzycy w znacznym stopniu posiłkują się więc transkrypcjami. Tego typu utwory cechują się zwykle charakterem radosnym, nawet tanecznym. Koncert w Filharmonii Łódzkiej przedstawi bardziej zróżnicowane oblicze zespołu smyczkowo-akordeonowego. W nastrój wielkopostny wprowadzi słuchaczy „In Croce” współczesnej kompozytorki tatarskiej Sofji Gubajduliny. Utwór ten określa się jako wielki dźwiękowy symbol krzyża. Decyduje o tym faktura i forma: jeden instrument rozpoczyna grę w najwyższym rejestrze, podczas gdy drugi – w najniższym; stopniowo zbliżają się do siebie, by w końcu zamienić się rolami. Twórczyni deklaruje, że religię rozumie jako „religio” – przywrócenie połączenia lub jedności, która coraz bardziej gubi się w „staccato życia”. W tym sensie komponowanie jest dla niej aktem religijnym, a każde dzieło to nowa droga ku „religio”. W kontemplacyjnym nastroju utrzymany jest też drugi utwór tej samej kompozytorki „Silenzio”.

Znacznie bardziej różnorodne w charakterze są trzygłosowe sinfonie Johanna Sebastiana Bacha, w oryginale napisane na instrument klawiszowy. Choć pomyślane jako utwór dydaktyczny (pod nazwą inwencji trzygłosowych są stałym punktem repertuaru uczniów szkoły muzycznych), budzą podziw kunsztowną pracą polifonisty i wielką inwencją melodyczną. Różnorodność, spojona wszak powtarzającym się tematem głównym, cechuje też Bagatele Antonína Dvořáka. Te miniatury powstały w okresie, gdy kompozytor zaczął osiągać międzynarodowe sukcesy, za czym szły rosnące oczekiwania wydawnicze. Utylitarny cel, który wyraża się m.in. w obsadzie dostosowanej do amatorskiego muzykowania – dwoje skrzypiec, wiolonczela i akordeon (w oryginale fisharmonia) – w najmniejszym stopniu nie zaszkodził jednak utworowi, który cieszy wykonawców i słuchaczy świeżością pomysłów muzycznych i lapidarną formą.

Wymienione utwory znajdą uważnych interpretatorów w osobach znakomitych kameralistów, z których wszyscy odznaczają się szerokimi zainteresowaniami muzycznymi, wrażliwością na różne style i zaangażowaniem w niestandardowe projekty. Wystąpią: skrzypaczka Maria Sławek, altowiolistka Katarzyna Budnik, wiolonczelista Marcin Zdunik oraz akordeonista Klaudiusz Baran.

 

 

Marcin Zdunik, fot. z archiwum artysty
Klaudiusz Baran, fot. z archiwum artysty

Archiwum koncertoweArchiwum informacji