Styczeń '24

po wt śr cz pt so nd
1
2
3
4
5
6
7
 
 
 
 
8
9
10
 
 
15
17
18
 
 
 
22
23
24
25
 
 
 
 
29
30
31
1
2
3
4
 
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

MET: LIVE IN HD – „NABUCCO”

6 stycznia 2024, 18.55 Kup bilet > Ceny biletów: 80, 60, 40 PLN

GIUSEPPE VERDI – „NABUCCO”

Libretto: Temistocle Solera       

 

Realizatorzy:
Daniele Callegari – dyrygent
Elijah Moshinsky – reżyseria
John Napier – scenografia
Andreane Neofitou – kostiumy
Howard Harrison – światło

 

Obsada:
Liudmyla Monastyrska – Abigaille
Maria Barakova – Fenena
SeokJong Baek – Ismaele
George Gagnidze – Nabucco
Dmitry Belosselskiy – Zaccaria

 

Czas trwania: 3 godziny i 10 minut

 

„Nabucco” to najsłynniejsza z wczesnych oper Giuseppe Verdiego i jednocześnie dzieło, które wyniosło go do światowej sławy.  Popularność zawdzięcza nie tylko pięknej muzyce – choć wspaniałość bel canta i wzniosłość monumentalnych chórów są niekwestionowane – ale także czytelnej dla ówczesnych Włochów symbolice narodowowyzwoleńczej. Choć akcja opery dzieje się w starożytnym Babilonie i Jerozolimie, współcześni kompozytora nie mieli wątpliwości, że mowa jest o ich własnych dążeniach wolnościowych i zjednoczeniowych: w XIX w. Włochy były mozaiką państewek, w znacznej części kontrolowaną przez Austrię. Pobudzaniu świadomości narodowej miał służyć ruch ideowo-polityczny Risorgimento, w który pięknie wpisywały się patriotyczne w wymowie opery Verdiego. Chór „Va, pensiero”, w którym Żydzi, siedząc nad brzegami Eufratu, opłakują utraconą ojczyznę, do dziś uważany jest niemal za włoski hymn narodowy.

Od strony muzycznej Verdi połączył styl francuskiej grand opéra z tradycyjnym włoskim bel canto. Zadbał, by każdy z wokalistów miał możliwość popisania się pięknem i wirtuozerią swojego głosu zarówno w ariach solowych, jak i w duetach. Podczas prapremiery w mediolańskiej La Scali w roli tytułowej wystąpił Giorgio Ronconi, a w roli Abigaille – Giuseppina Strepponi. Ta śpiewaczka wkrótce porzuciła sceniczną karierę, by zostać drugą żoną Verdiego (kompozytor był wdowcem). Dźwięki pieśni „Va, pensiero” w wykonaniu dziewięciuset osobowego chóru La Scali towarzyszyły w 1901 roku uroczystości złożenia ciał kompozytora i jego żony w kaplicy Casa di Riposo per Musicisti w Mediolanie.

 

Liudmyla Monastyrska, fot. Marty Sohl/Metropolitan Opera
„Nabucco”, fot. Marty Sohl/Metropolitan Opera

Archiwum koncertoweArchiwum informacji