po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
8 | 10 | |||||
15 | 17 | 18 | ||||
22 | 23 | 24 | 25 | |||
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
MET: LIVE IN HD – „CARMEN”
27 stycznia 2024, 18.55 Kup bilet > Ceny biletów: 80, 60, 40 PLNGEORGES BIZET – „CARMEN”
Libretto: Henri Meilhac i Ludovic Halévy
Realizatorzy:
Daniele Rustioni – dyrygent
Carrie Cracknell – reżyseria
Michael Levine – scenografia
Tom Scutt – kostiumy
Guy Hoare – światło
rocafilm/Roland Horvath – projekcje
Ann Yee – choreografia
Obsada:
Angel Blue – Micaëla
Aigul Akhmetshina – Carmen
Piotr Beczała – Don José
Kyle Ketelsen – Escamillo
Czas trwania: 3 godziny i 45 minut
Widzowie dzisiejszej transmisji będą świadkami premiery dzieła, które bez wątpienia należy do najsłynniejszych oper wszech czasów. Nową interpretację Carmen Georgesa Bizeta przedstawi uznana brytyjska reżyserka teatralna Carrie Cracknell. Gdy w 2007 roku, jako 26-latka, obejmowała stanowisko dyrektorki artystycznej Gate Theatre na londyńskim Notting Hill, była najmłodszym dyrektorem artystycznym profesjonalnego teatru w Wielkiej Brytanii. Regularnie współpracuje z Królewskim Teatrem Narodowym w Londynie. Pierwsza zrealizowana przez nią opera –Wozzeck Albana Berga dla Angielskiej Opery Narodowej – została nominowana do Nagrody Oliviera oraz International Opera Award. Cracknell przenosi akcję Carmen z początków XIX wieku do współczesności, odczytując ją przez pryzmat aktualnych obecnie problemów i zjawisk społecznych: przemoc ze względu na płeć, nadużycia w strukturach pracowniczych oraz pragnienie przełamania społecznych granic. Wbrew pozorom takie ujęcie jest integralnie związane z dziełem i jego historią: w swoich czasach Carmen była tak nowatorska, że podczas premiery spotkało się z lekceważeniem; połączenie komizmu z tragizmem oraz nowatorstwo treści, wyrażające się w wyborze na głównych bohaterów osób z niższych warstw społecznych (pracownica fabryki cygar, wieśniaczka, przemytnicy) okazały się zbyt trudne do przyjęcia dla paryskiej publiczności.
W roli Don Joségo, beznadziejnie zakochanego w Carmen żołnierza, wystąpi polski tenor Piotr Beczała. Artysta współpracuje z Met od 2006 roku; przez ten czas wystąpił na nowojorskiej scenie ponad 150 razy w takich oprach, jak „Rigoletto”, „Cyganeria”, „Rusałka” czy „Lohengrin”.
Aigul Akhmetshina, fot. Lera Nurgalieva