po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | ||
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
MET: LIVE IN HD – THE HOURS
10 grudnia 2022, 18.55 Kup bilet > Ceny biletów: 80, 60, 40 PLNKEVIN PUTS – „THE HOURS” (prapremiera)
Libretto:
Greg Pierce
Realizatorzy:
Yannick Nézet-Séguin – dyrygent
Phelim McDermott – reżyseria
Tom Pye – scenografia i kostiumy
Bruno Poet – światło
Finn Ross – projekcje
Annie-B Parson – choreografia
Paul Cremo – dramaturg
Obsada:
Renée Fleming – Clarissa Vaughan
Kelli O’Hara – Laura Brown
Joyce DiDonato – Virginia Woolf
Sean Panikkar – Leonard Woolf
William Burden – Louis
Kyle Ketelsen – Richard
Brandon Cedel – Dan Brown
Czas trwania: 3 godziny i 15 minut (jedna przerwa)
Powieść Michaela Cunninghama „Godziny”, osnuta wokół postaci angielskiej pisarki i feministki Virginii Woolf, stała się inspiracją dla twórców oskarowego filmu pod tym samym tytułem z udziałem Nicole Kidman, Julianne Moore i Meryl Streep (2002). Przedstawiona w „Godzinach” historia zainteresowała także Kevina Putsa, jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów amerykańskich. Jego opera będzie mieć swe światowe prawykonanie w sobotę.
Puts za swoją pierwszą operę „Silent Night” otrzymał Nagrodę Pulitzera. W dorobku ma m.in. Koncert wiolonczelowy skomponowany na zamówienie Yo-Yo Ma oraz utwory dla Aspen Music Festival i Cabrillo Festival for Contemporary Music. W „Godzinach” jego celem – we współpracy z librecistą Gregiem Pierce’em oraz reżyserem Phelimem McDermottem, cenionym m.in. za inscenizację „Echnatona” Philipa Glassa (2019) – było takie ukazanie treści, by nie stanowiła ona trzech odrębnych opowieści, lecz jedną spójną całość. „Zastanawiałem się, co mógłbym zrobić w muzyce, czego nie da się uczynić w filmie ani w książce” – mówi kompozytor.
Akcja „Godzin” toczy się w różnych okresach XX wieku. Obserwujemy dzień z życia Virginii Woolf, gdy zaczyna pisać powieść „Pani Dalloway”, oraz dzieje dwóch innych bohaterek: Clarissy Vaughan i Laury Brown. Obie, choć pełnią odmienne życiowe role, zmagają się z poczuciem rozpaczy i ograniczeniami narzucanymi przez społeczeństwo. Losy trzech kobiet splatają się, a w miarę rozwoju akcji odkrywamy łączące je więzi.
Renée Fleming, Kelli O’Hara i Joyce DiDonato, fot. Paola Kudacki / Met Opera