po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 31 | 1 | 4 | ||
5 | 6 | 8 | 9 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 17 | 18 | |
19 | 20 | 21 | 22 | 25 | ||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 |
WOLFGANG AMADEUS MOZART – „DON GIOVANNI”
Libretto:
Lorenzo da Ponte
Realizatorzy:
Nathalie Stutzmann – dyrygentka
Ivo van Hove – reżyseria
Jan Versweyveld – scenografia i światło
An D’Huys – kostiumy
Christopher Ash – projekcje
Sara Erde – choreografia
Obsada:
Federica Lombardi – Donna Anna
Ana María Martínez – Donna Elvira
Ying Fang – Zerlina
Ben Bliss – Don Ottavio
Peter Mattei – Don Giovanni
Adam Plachetka – Leporello
Alfred Walker – Masetto
Alexander Tsymbalyuk – Komandor
Czas trwania: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)
Postać legendarnego uwodziciela Don Juana inspirowała wielu pisarzy, poetów i kompozytorów. W ich gronie znalazł się Wolfgang Amadeus Mozart. Niezrażony nadprodukcją oper na podobny temat, losy Don Juana wziął na warsztat w 1787 roku. Jego opera należy do najszybciej skomponowanych w całej historii muzyki: praca nad nią zajęła mu zaledwie osiem miesięcy. W jeszcze bardziej ekspresowym tempie powstała uwertura, która dziś funkcjonuje także jako samodzielny utwór koncertowy: ponoć kompozytor napisał ją w ciągu zaledwie jednej nocy!
„Don Giovanniego” należy do oper buffa, lecz wykracza on poza standardowe dzieło tego gatunku, gdyż oprócz niekwestionowanych cech komicznych zawiera pierwiastki wzniosłe, a nawet tragiczne. Najsilniej dochodzą one do głosu w kulminacyjnej scenie II aktu, skomponowanej w posępnej tonacji d-moll (tonacji Mozartowskiego Requiem!). Dźwiękowe portrety, stworzone przez Mozarta, łączą komiczne cechy postaci rodem z komedii dell’arte z ich wielowymiarowością: obok śmiechu budzą one współczucie, a chwilami nawet przerażenie. Skończona doskonałość dzieła, wizjonersko zapowiadającego romantyzm, zadziwiała już współczesnych kompozytora; pod urokiem dzieła pozostawali między innymi Joseph Haydn oraz Goethe.
Spektakl jest koprodukcją Metropolitan Opera oraz Opery Narodowej w Paryżu.
Scena z „Don Giovanniego”, fot. Charles Duprat / Paris Opera
Peter Mattei jako Don Giovani, fot. Paola Kudacki / Met Opera
Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.