po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 | |
9 | 10 | 11 | 12 | 14 | 15 | |
16 | 17 | 18 | 19 | |||
23 | 25 | 28 | 29 | |||
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
MET: LIVE IN HD – CHAMPION
29 kwietnia 2023, 18.55 Kup bilet > Ceny biletów: 80, 60, 40 PLNTERENCE BLANCHARD – „CHAMPION” (premiera)
Libretto:
Michael Cristofer
Realizatorzy:
Yannick Nézet-Séguin – dyrygent
James Robinson – reżyseria
Allen Moyer – scenografia
Montana Levi Blanco – kostiumy
Donald Holder – światło
Greg Emetaz – projekcje
Camille A. Brown – choreografia
Obsada:
Latonia Moore – Emelda Griffith
Stephanie Blythe – Kathy Hagan
Ryan Speedo Green – Young Emile Griffith
Eric Owens – Emile Griffith
Czas trwania: 3 godziny 20 minut (jedna przerwa)
Amerykański kompozytor i trębacz jazzowy Terence Blanchard znany jest już widzom nowojorskiego teatru: premiera jego opery „Fire Shut Up In My Bones” otworzyła ubiegły sezon artystyczny. W ten sposób Blanchard, uznany twórca muzyki filmowej i siedmiokrotny (!) laureat nagrody Grammy, przeszedł do historii jako pierwszy ciemnoskóry kompozytor, którego dzieło zostało wykonane na tej scenie. Jak deklaruje artysta, jego wypowiedzi muzyczne dotyczą bolesnych amerykańskich tragedii, zarówno współczesnych, jak i tych z przeszłości.
Tym razem w centrum jego zainteresowania znalazł się legendarny amerykański bokser Emile Griffith (1938–2013), członek Międzynarodowej Bokserskiej Ligi Sław. Do historii przeszły jego walki z homofobicznym Bennym Paretem, który po jednym z nokautów Griffitha stracił przytomność i wkrótce zmarł. Wywarło to ogromny wpływ na sportowca, który z tej tragedii nie otrząsnął się do końca życia.
Tragiczne dzieje pięściarza zostały ukazane przez wprowadzenie na scenę dwóch aktorów: Ryan Speedo Green portretuje młodego boksera, który pnie się po szczeblach sportowej kariery, Eric Owens zaś pokazuje bohatera w późniejszych latach jego życia, kiedy prześladują go wydarzenia z przeszłości. Od strony muzycznej dzieło łączy idiom operowy ze stylem jazzowym, zdradza też wpływy muzyki gospel, którą kompozytor poznał jako młodzieniec. Spektakl reżyseruje James Robinson, który wcześniej przygotował świetnie przyjętą premierę „Fire Set Up In My Bones”.
Fot. Zenith Richards / Met Opera