Listopad '22

po wt śr cz pt so nd
31
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
7
8
9
10
13
 
 
 
 
14
16
17
 
 
 
21
22
24
 
 
 
28
1
2
3
4
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

2 grudnia 2022, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Zofia Kiniorska – dyrygentka*
Agata Graczyk – dyrygentka**
Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery „Wesele Figara” KV 492 [4’]*

Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia C-dur KV 425 „Linzka” [26’]*
Adagio – Allegro spiritoso
Poco adagio
Menuetto
Presto

***

Ludwig van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21 [26’]**
Adagio molto — Allegro con brio
Andante cantabile con moto
Menuetto. Allegro molto e vivace
Adagio — Allegro molto e vivace

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Malina Sarnowska. Wstęp wolny.

 

Obie symfonie – „Linzka” Mozarta i Pierwsza Beethovena – są mocno zadłużone u Josepha Haydna, twórcy klasycznej symfonii i mistrza obu młodszych kompozytorów. Zarazem jednak oba dzieła podążają w inne strony, każde w swoją.

„Linzka”, napisana została „na łeb, na szyję” (jak ujął to w liście do ojca Wolfgang Amadeus) przy okazji wizyty w Linzu u przyjaciela rodziny hrabiego Josepha Antona von Thuna. Otwiera ją haydnowski w stylu powolny wstęp, a utrzymana w takcie 6/8 część druga przypomina wolne ustępy symfoniczne pierwszego klasyka. „Menuet i finał byłyby również haydnowskie, gdyby mimo wszystko nie wyczuwało się w każdym szczególe mozartowskiej chromatyki, wzburzenia, giętkości – cech całkiem obcych Haydnowi”, podkreśla Alfred Einstein.

O I Symfonii C-dur Beethovena recenzent „Allgemeine Musikalische Zeitung” napisał, że „jest to chaotyczna eksplozja oburzającej bezczelności młodego człowieka”. Rzeczywiście nie brak w niej tak typowych dla Beethovena silnych akcentów, nagłych zmian harmonicznych czy zaskakujących zwrotów narracji. Menuet jest stylizowanym tańcem tylko nominalnie – w rzeczywistości to scherzo, którego charakter kompozytor pogłębiać będzie w następnych dziełach. Ale przecież wciąż to genialne, pełne pasji dzieło pozostaje bardzo klasyczne w stylu i tak bliskie dziełom Haydna, jak to tylko było możliwe w przypadku młodego gniewnego przybysza z Bonn.

Orkiestrę Symfoniczną FŁ w symfoniach (i uwerturze) Mozarta oraz Beethovena poprowadzą dwie wschodzące gwiazdy polskiej dyrygentury. Zarówno Zofia Kiniorska, jak i Agata Graczyk brały udział w Mistrzowskich Warsztatach Dyrygenckich, które wiosną 2021 roku prowadzili w FŁ Paweł Przytocki, dyrektor artystyczny Filharmonii Łódzkiej i George Tchitchinadze, dyrektor artystyczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Bałtyckiej.

 

 

Zofia Kiniorska, fot. Mateusz Żaboklicki
Agata Graczyk, fot. Ola Tyrpa

Archiwum koncertoweArchiwum informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.