po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 31 | 3 | |||
5 | 6 | 7 | 10 | |||
12 | 13 | |||||
19 | 20 | 21 | ||||
26 | 28 | 29 | 1 | 2 | 3 | |
Koncert symfoniczny
12 czerwca 2015, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów: 48-34 PLN normalne, 36-24 PLN ulgoweInwencja melodyczna Antoniego Dworzaka jest silnie zakorzeniona w czeskiej muzyce ludowej. Na początku Uwertury „W przyrodzie” słychać zalążek głównego tematu (motyw z Moraw), z partiami fletów i obojów przypominającymi śpiew ptaków. Rozwinięcie jest dramatyczne, motyw natury występuje w zupełnie innym ujęciu. Główny temat powraca pod koniec w orkiestrowym tutti, by przejść w pogodne zakończenie.
Symfonię koncertującą Es-dur KV 297b charakteryzuje typowa dla Wolfganga Amadeusza Mozarta śpiewność dźwięków, którą słychać w wirtuozowskich partiach instrumentów. Ten „koncertujący kwartet” pokazuje, jak efektownie mogą współdziałać ze sobą cztery instrumenty: obój, klarnet (który kompozytor szczególnie lubił), waltornia i fagot. Za innowację uznano fakt, że grupy instrumentów dętych i smyczkowych prowadzą dialog na równych prawach.
Programowa VI symfonia F-dur op. 68 Ludwiga van Beethovena oddaje emocje przeżywane na wsi, pośród przyrody. Motywy „pastoralne” to pieśń pasterska jako główny temat – we wstępie i w zakończeniu symfonii, szemrzący strumyk i głosy ptaków w drugiej części, w trzeciej austriacki taniec ludowy prosto z wiejskiej zabawy, w czwartej burza, która po kulminacji przycicha. Być może ta „liryczna” symfonia to wyraz tęsknoty kompozytora za spokojem i beztroską, które tak rzadko były jego udziałem…
Wykonawcy:
Zbigniew Monkiewicz – waltornia, Agata Bartoszek – obój, Krzysztof Kamiński – fagot, Roman Pryliński - klarnet
Kai Bumann – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program:
Antonín Dvořák - Uwertura koncertowa „W przyrodzie” op. 91
Wolfgang Amadeusz Mozart - Symfonia koncertująca Es-dur na obój, klarnet, waltornię i fagot KV 297b
Ludwig van Beethoven - VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna“