Październik '22

po wt śr cz pt so nd
26
27
28
29
30
1
2
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
 
 
10
13
16
 
 
 
17
19
 
 
24
27
30
 
 
 
31
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

30 września 2022, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Maciej Łabecki – skrzypce
Sascha Goetzel – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Magdalena Miśka-Jackowska

 

Program:
Henri Vieuxtemps – V Koncert skrzypcowy a-moll op. 37 [18’]
Allegro non troppo
Cadenza
Adagio
Allegro con fuoco

Ernest Chausson – Poemat op. 25 [16’]

***

Antonín Dvořák – IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” [40’]
Adagio – Allegro molto
Largo
Molto vivace
Allegro con fuoco

 

O godz. 18.20 zapraszamy do Sali Kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Magdelna Miśka-Jackowska. Wstęp wolny.

 

Romantyczny repertuar skrzypcowy to niemal bezkresne morze muzyki. Od dzieł wciąż popularnych po utwory zapomniane, często niesłusznie. To autorów tych ostatnich należy Belg Henri Vieuxtemps, dziesięć lat młodszy od Chopina, fundator belgijsko-francuskiej szkoły skrzypcowej, którego grą zachwycał się Hector Berlioz, a Robert Schumann porównywał go z Paganinim. Skomponował m.in. siedem koncertów skrzypcowych, z których współcześnie najpopularniejszy jest V Koncert a-moll op. 37 – dzieło pozostające w typowej dla swojego czasu stylistyce, będące jednak zdecydowanie czymś więcej, niż katalogiem sztuczek wirtuozowskich. Vieuxtemps naprawdę potrafi zaskoczyć dobrym warsztatem i oryginalnością języka muzycznego. Z romantycznej literatury wiolinistycznej do naszych czasów przetrwał również Poemat op. 25 Ernesta Chaussona, napisany dla Eugène Ysaÿe, ucznia Vieuxtempsa. To najpopularniejsze dzieło tego ucznia Césara Francka, pozostającego również pod wpływem Wagnera. Choć jednemu i drugiemu Chausson wiele zawdzięczał, potrafił znaleźć własny język wypowiedzi artystycznej, co słychać w lirycznym Poemacie, zainspirowaną opowiadaniem „Pieśń triumfującej miłości” Iwana Turgieniewa.

Jednym z ostatnich tchnień europejskiej romantyzmu muzycznego jest IX Symfonia Antonína Dvořáka, pierwszy owoc pobytu czeskiego mistrza w Nowym Świecie. Dzieło bez programu literackiego ma wyrażać uczucia i nastroje z pobytu w Nowym Jorku, zachwyt bezkresem monumentalnej amerykańskiej przyrody oraz wrażenia po lekturze poematu Henry’ego Wadswortha Longfellowa „Pieśń o Hiawatchie”. Ważna była również muzyka Afroamerykanów i rdzennej ludności Ameryki: „Nie użyłem w symfonii żadnych oryginalnych melodii ludowych. Po prostu skomponowałem oryginalne tematy inspirowane muzyką indiańską i użyłem ich jako tematów, które następnie przetwarzam, stosując nowoczesną rytmikę, kontrapunkt i orkiestrację”, pisał Dvořák. Specyficzna nastrojowość, bogactwo pomysłów melodycznych, sugestywne rytmy, kolorowa instrumentacja – wszystko to zdecydowało o tym, że dzieło stało się jedną z najpopularniejszych symfonii w dziejach muzyki.

Jako solista w dwóch tak różnych, choć stworzonych w tej samej epoce dziełach, wystąpi Maciej Łabecki, na co dzień koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej FŁ oraz wykładowca klasy skrzypiec łódzkiej Akademii Muzycznej. Artysta już wielokrotnie dał się poznać publiczności jako wytrwany solista, który z powodzeniem mierzy się z najtrudniejszymi dziełami. Za pulpitem dyrygenckim stanie Sascha Goetzel, rodowity wiedeńczyk, szef Orchestre National des Pays de la Loire i National Youth Orchestra of Canada, były dyrektor artystyczny Orkiestry Filharmonicznej Borusan w Istambule. Artysta występował dotąd m.in. na Festiwalu Salzburskim, BBC Proms, w Royal Concertgebouw, Théâtre des Champs-Elysées czy Operze Wiedeńskiej. 

 

 

Maciej Łabecki, fot. Dariusz Kulesza
Sascha Goetzel, fot. z archiwum artysty

Archiwum koncertoweArchiwum informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.