po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 31 | 1 | 4 | ||
5 | 6 | 8 | 9 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 17 | 18 | |
19 | 20 | 21 | 22 | 25 | ||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 |
KONCERT 24. „KOLORÓW POLSKI”
8 lipca 2023, 19.00WARTA
scena plenerowa przed klasztorem oo. bernardynów, ul. Klasztorna 9
Wykonawcy:
Tekla Klebetnica w składzie:
Anna Czupryn – skrzypce, śpiew
Zygmunt Czupryn – akordeon
Stanisław Dudek – bas
Julius Csik – cymbały węgierskie, instrumenty perkusyjne
Adam Jakubiec – klarnet i instrumenty pasterskie
W programie koncertu utwory stanowiące połączenie tradycyjnego folkloru z elementami muzyki cygańskiej, klasycznej i jazzu
„Tekla klebetnica” w gwarze Śląska Cieszyńskiego znaczy „wiejska plotkara”. Taką nazwę wybrali dla swego zespołu muzycy folkowi z południa Polski, którzy wykonują muzykę pasma Karpat, w tym bałkańską. Wzbogacają ją o elementy folkloru cygańskiego, klasyki i jazzu. Powstała w ten sposób niezwykle energetyzująca mieszanka to folk-crossover. Taki też tytuł ma debiutancka płyta zespołu, wydana w 2016 roku. Trzy lata wcześniej muzycy zajęli drugie miejsce w szóstej edycji programu „Mam talent”. Unikalne brzmienie zespołu powstaje z połączenia dźwięku skrzypiec, akordeonu, kontrabasu i niepowtarzalnego instrumentu, jakim są cymbały węgierskie.
Plotki klebetnicy będą się rozlegać w Warcie, w pobliżu tamtejszego klasztoru i kościoła oo. bernardynów. Są to najcenniejsze zabytki miasta, leżącego nad rzeką o tej samej nazwie, niegdyś bardzo znaczącego (Warta była miastem królewskim, tutaj wydano słynne statuty warckie). Historia warckiego konwentu bernardynów, jednego z najstarszych w Polsce, zaczęła się w 1457 roku, kiedy to mieszczanie warccy ofiarowali ziemię pod budowę świątyni i zakonu. W XV wieku powstał gotycki kościół i klasztor, z których do dziś zachowało się wiele elementów wyposażenia. Do najcenniejszych zabytków należą freski gotyckie Franciszka z Sieradza z wieku XVI i barokowe Walentego Żebrowskiego z wieku XVIII oraz obrazy słynnego malarza barokowego Tommasa Dolabelli. Architektura świątyni łączy elementy różnych epok: gotyku, renesansu i baroku. Na uwagę zasługuje późnorenesansowa kaplica św. Anny z iluzjonistycznymi polichromiami na sklepieniach, dobudowana do bryły kościoła od strony północnej na początku XVII stulecia.
WSTĘP WOLNY
Tekla Klebetnica, fot. z archiwum zespołu
Anna Czupryn, fot. z archiwum zespołu