Czerwiec '23

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

2 czerwca 2023, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Soyoung Yoon – skrzypce
Michał Nesterowicz – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski (Polskie Radio)

 

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 [24’]
Allegro
Adagio
Rondo: Allegro

***

Anton Bruckner – IV Symfonia Es-dur WAB 104 (ed. Leopold Nowak, 1953) [70’]
Bewegt; nicht zu schnell
Andante quasi Allegretto
Scherzo: Bewegt
Finale: Bewegt; doch nicht zu schnell

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Marcin Majchrowski. Wstęp wolny.

 

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

 

Południowokoreańska skrzypaczka Soyoung Yoon jest laureatką licznych nagród i wyróżnień na najlepszych międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m.in. Indianapolis International Violin Competition (2010), Konkursie Królowej Elżbiety w Brukseli (2009) i Konkursie Czajkowskiego w Moskwie (2007). Najlepszą przepustką do międzynarodowej kariery okazała dla niej się wygrana w 14. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 roku, przynosząc jej też wielką sympatię polskich melomanów. Soyoung Yoon jest ściśle związana współpracą z Sinfonieorchester w Bazylei.

Podczas występu w Łodzi będzie jej towarzyszyć Orkiestra Symfoniczna FŁ pod batutą Michała Nesterowicza, pierwszego dyrygenta gościnnego.

Usłyszymy III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta, skomponowany w 1775 roku w Salzburgu, gdy przyszły twórca „Czarodziejskiego fletu” miał zaledwie 19 lat. Utwór ten, o zadziwiająco jak na Mozarta dużej roli orkiestry, wyróżnia się błyskotliwymi tematami, łagodnością środkowego Adagio i ludowym epizodem w finale.

Znacznie więcej powagi wniesie drugi utwór tego wieczoru: IV Symfonia Es-dur Antona Brucknera. Dzieła symfoniczne tego kompozytora są monumentalne, by nie rzec wręcz: przytłaczające. IV Symfonia była tą, która odmieniła losy Brucknera jako kompozytora i wreszcie przyniosła mu uznanie. Uważana jest za pierwszą jego dojrzałą symfonię. Prawykonanie utworu odbyło się 20 lutego 1881 roku w Filharmonii Wiedeńskiej i, w odróżnieniu od premier poprzednich symfonii Brucknera, zakończyło się sukcesem kompozytora. Po koncercie Wilhelm Frey pisał w „Neues Wiener Tagblatt”: „W tym muzycznym sercu zamieszkuje takie bogactwo idei, w tym umyśle roi się od tylu niezliczonych, nowych kombinacji, że nigdy nie jest się dość zmęczonym, aby za nimi podążać, i należy jedynie ubolewać, iż to bogactwo jest takie obfite”. Max Kalbeck, należący do najzagorzalszych przeciwników kompozytora, przyznawał: „Jest to dzieło dziecka o niespotykanej sile. Młody Herkules, który udusił w kołysce dwa węże, przypuszczalnie pisałby muzykę w takim duchu”.

 

 

Soyoung Yoon, fot. Łukasz Rajchert
Michał Nesterowicz, fot. Łukasz Rajchert

Archiwum koncertoweArchiwum informacji