po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | ||
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
WYSTAWA WITRAŻY
„Światłości promieniste. Cenzura sacrum. Twórczość Adama Stalony-Dobrzańskiego w rzeczywistości PRL” to tytuł wystawy, która towarzyszy niedzielnemu koncertowi (14 maja) w Filharmonii Łódzkiej, odbywającemu się w ramach festiwalu „Sztuka źle obecna”.
Adam Stalony-Dobrzański (1904–1985) był malarzem, witrażystą, grafikiem, liternikiem i konserwatorem dzieł sztuki. Wykładał w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Przyczynił się do odnowienia sztuki sakralnej w Polsce. W jego dorobku najważniejsze miejsce zajmują witraże, których stworzył co najmniej 344. Te dzieła, prawie wyłącznie sakralne, zrealizowane zostały dla 27 świątyń chrześcijańskich – katolickich, prawosławnych, a nawet protestanckiej. Przez znaczną część życia artysta tworzył także polichromie sakralne, realizując autorskie projekty w 30 świątyniach różnych wyznań na terenie Polski i obecnej Ukrainy.
Wystawa zwraca uwagę na tylko na jego niedoceniony dotąd dorobek, ale przyczynia się do odpowiedzi na pytanie o przyczyny takiego stanu rzeczy. Stalony-Dobrzański doświadczył wielu przeciwności na swojej drodze zawodowej, co związane było z ograniczeniami w prezentacji sztuki sakralnej i nieporozumieniami prawosławnego twórcy z władzami PRL-u. W tym zakresie postać artysty łączy się z postaciami kompozytorów, których utwory są prezentowane podczas festiwalu „Sztuka źle obecna”.
Wernisaż wystawy odbędzie się w dniu koncertu. Będzie ją można oglądać przed koncertami oraz w przerwach koncertów do końca maja.
Organizatorem festiwalu "Sztuka źle obecna" jest Instytut Pamięci Narodowej.