po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 31 | 1 | 4 | ||
5 | 6 | 8 | 9 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 17 | 18 | |
19 | 20 | 21 | 22 | 25 | ||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 |
„Światłości promieniste. Cenzura sacrum. Twórczość Adama Stalony-Dobrzańskiego w rzeczywistości PRL” to tytuł wystawy, która towarzyszy niedzielnemu koncertowi (14 maja) w Filharmonii Łódzkiej, odbywającemu się w ramach festiwalu „Sztuka źle obecna”.
Adam Stalony-Dobrzański (1904–1985) był malarzem, witrażystą, grafikiem, liternikiem i konserwatorem dzieł sztuki. Wykładał w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Przyczynił się do odnowienia sztuki sakralnej w Polsce. W jego dorobku najważniejsze miejsce zajmują witraże, których stworzył co najmniej 344. Te dzieła, prawie wyłącznie sakralne, zrealizowane zostały dla 27 świątyń chrześcijańskich – katolickich, prawosławnych, a nawet protestanckiej. Przez znaczną część życia artysta tworzył także polichromie sakralne, realizując autorskie projekty w 30 świątyniach różnych wyznań na terenie Polski i obecnej Ukrainy.
Wystawa zwraca uwagę na tylko na jego niedoceniony dotąd dorobek, ale przyczynia się do odpowiedzi na pytanie o przyczyny takiego stanu rzeczy. Stalony-Dobrzański doświadczył wielu przeciwności na swojej drodze zawodowej, co związane było z ograniczeniami w prezentacji sztuki sakralnej i nieporozumieniami prawosławnego twórcy z władzami PRL-u. W tym zakresie postać artysty łączy się z postaciami kompozytorów, których utwory są prezentowane podczas festiwalu „Sztuka źle obecna”.
Wernisaż wystawy odbędzie się w dniu koncertu. Będzie ją można oglądać przed koncertami oraz w przerwach koncertów do końca maja.
Organizatorem festiwalu "Sztuka źle obecna" jest Instytut Pamięci Narodowej.
Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.