po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 31 | 3 | |||
5 | 6 | 7 | 10 | |||
12 | 13 | |||||
19 | 20 | 21 | ||||
26 | 28 | 29 | 1 | 2 | 3 | |
PAESAGGI VERO-SIMILI – WERNISAŻ WYSTAWY
Przed koncertem 24 lutego, o g. 18.00, zapraszamy na otwarcie wystawy prac Alicji Habisiak-Matczak pt. „Paesaggi vero-simili (pejzaże prawdopodobne)”. Jest to kolekcja rysunków i grafik inspirowanych włoskimi miastami Urbino, Perugią, Rzymem, Fano, czy San Giminiano. Alicja Habisiak Matczak, doktor habilitowany, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, od listopada 2016 jest kierownikiem Pracowni Technik Wklęsłodrukowych na tej uczelni. Autorka 17 wystaw indywidualnych. Uczestniczyła w ponad 140 ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach grafiki warsztatowej i rysunku. Zdobyła 13 nagród i wyróżnień na konkursach w Polsce, Rumunii, Hiszpanii, we Włoszech i w Kanadzie. Jest organizatorem międzynarodowych sympozjów graficznych w Urbino i kuratorem wielu wystaw grafiki artystycznej. Szkice rysunkowe, notowane z natury, a później przekształcane w ciszy pracowni, stanowią zawsze punkt wyjścia do powstania moich grafik – pisze autorka. – Mając w pamięci działa Piranesiego, który portretując rzymskie starożytności swobodnie przekształcał obserwowany pejzaż w autonomiczne weduty, powołuję własne fantazje architektoniczne, swoiste „kaprysy” w technikach akwatinty, akwaforty czy akwatinty solnej”.
Źródłem inspiracji jest dla artystki także miejska architektura Łodzi i okolic. Postindustrialna zabudowa, fabryki, dworce, hale targowe – wszystko to składa się w jej wyobraźni w jeden ciąg obrazów, które wzajemnie się przenikają i łączą. W ten sposób powstają obrazy „prawdo-podobne” – pejzaże przypominające miejsca, do których się odnoszą, możliwe choć nie istniejące „naprawdę”. Człowiek nie występuje w tych grafikach w sposób dosłowny, istnieje w nich metaforycznie jako autor i mieszkaniec ukazywanych przestrzeni. Prace prezentowane na wystawie są także wynikiem badań Alicji Habisiak-Matczak nad zastosowaniem blachy żelaznej w technikach wklęsłodrukowych – można będzie zobaczyć grafiki zrealizowane w autorskiej technice ferrotinty, ferroforty i ferrotinty solnej.