po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||
4 | 5 | 6 | ||||
10 | 12 | 13 | ||||
17 | 18 | 19 | 20 | 22 | ||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
„Rycerskość Wieśniacza"/„Pajace” – transmisja z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD”
25 kwietnia 2015, 18.30 Kup bilet > Ceny biletów: 80 PLN I strefa, 60 PLN II strefa, 40 PLN III strefaPodczas kwietniowej transmisji spektaklu z nowojorskiej Metropolitan Opera widzowie poznają słynny operowy tandem – dwa włoskie dzieła, które w ostatnim stuleciu rzadko bywają wystawiane oddzielnie: „Pajaców” Ruggiera Leoncavalla oraz „Rycerskość wieśniaczą” Pietra Mascagniego. Prapremiera jednoaktowej „Rycerskości…” miała miejsce w 1890 r. w Rzymie, dwuaktowa opera Leoncavalla po raz pierwszy została wystawiona dwa lata później, na scenie w Mediolanie. Obie uważane są za reprezentatywne dla gatunku opery werystycznej, stawiającej sobie za główny cel służenie prawdzie psychologicznej. Nurt ten cechował odwrót od tematyki fantastycznej, kultywowanej w okresie romantyzmu, i poszukiwanie materiału zaczerpniętego z rzeczywistości. Opery te, skupiające się na ekstremalnych uczuciach i czynach, przyniosły swoim twórcom światową sławę. W obu, na tle urokliwych pejzaży włoskiej wsi, rozgrywają się historie zwykłych ludzi, a emocje, zrodzone z miłości i zazdrości, prowadzą do tragicznego finału. W „Rycerskości wieśniaczej” powodowany zazdrością o żonę Alfio zabija wieśniaka Turridu. W „Pajacach” wędrowny komediant Canio z tego samego powodu uśmierca swoją żonę Neddę. Do prawdziwych perełek należy wzruszająca aria „Śmiej się pajacu”, z którą w ostatnich latach mierzyli się najwięksi tenorzy, m.in. Plácido Domingo i Luciano Pavarotti.
Pietro Mascagni „Rycerskość Wieśniacza", Ruggiero Leoncavallo „Pajace”
Eva-Maria Westbroek, Marcelo Álvarez, Željko Lučić | Patricia Racette, Marcelo Álvarez, George Gagnidze, Lucas Meachem
Fabio Luisi - dyrygent
David McVicar - reżyseria
przewidywany czas trwania:
czas trwania: 3 godziny 30 minut