Lipiec '24

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

POŚWIĘTNE. KONCERT FESTIWALU KOLORY POLSKI

28 lipca 2024, 19.00

 

Poświętne, Bazylika św. Filipa Neri i św. Jana Chrzciciela i Sanktuarium NMP Świętorodzinnej w Studziannie, ul. Główna 7

 

Zazula

W programie: Letila Zozula, Tam pod borem, Mak, Kąpała się Kasia, Oj tam pid horeju, Kosyv kozak, Ticho nad riczkoju, Doliny, Liubliu Hrycia, Moja maty, Rode nasz krasnyj, Horila Sosna, Oj na Ivana, Te rozkwitłe, W moim ogródeczku, Cichaj, W nebesach, Krywaniu, Kare konie 

 

Wstęp wolny

Zazula to bodaj najbardziej crossoverowa, zatem najśmielej wykraczająca poza gatunkowe ramy propozycja z naszej festiwalowej listy. Sześć wokalistek, które mają za sobą doświadczenia wspólnych występów w ZPiT „Mazowsze” zawiązało działalność dobrych kilka lat temu i początkowo odtwarzało polskie i ukraińskie pieśni w formie bliskiej źródłom. Zafascynowane techniką tzw. śpiewu białego artystki kształciły się m.in. pod okiem Ireny Slywczuk, pracując nad zestrojeniem głosów i poszukując w zespołowym śpiewie wspólnotowej tożsamości. Przenikliwym brzmieniem sekstetu zainteresował się zespół Enej, który w 2019 roku zaprosił śpiewaczki do wspólnego projektu. Po wkroczeniu na tę ścieżkę nie było już odwrotu – dziewczyny poczuły, że choć darzą dużym szacunkiem inicjatywy rekonstrukcji tradycji, bliżej im do opowiadania o niej językiem współczesnych gatunków popularnych. Tak nawiązały współpracę z aranżerem i trójką instrumentalistów, której owocem jest debiutancka płyta „Pieśni Ludu”. Znalazły się na niej nie tylko mocno utrwalone w polskiej kulturze melodie ludowe, takie jak „W moim ogródeczku” czy „Kare konie”, ale i pieśni zaczerpnięte z południowych krańców Słowiańszczyzny. Przybierają one czasem odsłonę balladową, gdzie indziej elektroniczną, chwilami wręcz rockową i kto wie, czy stylistyczne bogactwo, brzmieniowa obfitość i siła ekspresji nie są tymi cechami zespołu, które najlepiej korespondują z barwną sztuką baroku? Zabytkiem z tego właśnie okresu jest monumentalne sanktuarium Matki Bożej Świętorodzinnej w Studziannie – należąca do grona największych świątyń województwa łódzkiego wzniesionych w tym stylu. Jej historia wiąże się z tajemniczym obrazem przedstawiającym Świętą Rodzinę odzianą w bogato zdobione szaty, zgromadzoną przy wieczornym stole oświetlonym płomieniem świecy. Wisi on dziś w głównym ołtarzu Bazyliki, ale cztery stulecia temu zdobił ścianę izby studzianieńskiego dworu. Pomieszkiwał w niej zdun, który przy reperowaniu pieców ciężko zachorował i zlękniony śmierci, gorliwie modlił się każdego wieczoru. Pewnej nocy zbudził go bijący od obrazu blask i głos, który obiecał, że wyzdrowieje, jeśli tylko na pobliskim wzgórzu wzniesiona zostanie świątynia. Rzemieślnik odzyskał siły, prace budowlane ruszyły parę lat później i od tamtej chwili pątnicy regularnie kierują kroki w stronę Studzianny. Nic dziwnego – napis na jednej z tablic Bazyliki głosi: „Dom ten jest słynny z życiodajnej krynicy studziennej. Wszelka nieprawość zostanie w niej utopiona. Dla strapionych – płynie tu fala potrójna, z nadmiarem. Ktokolwiek biegnie ku niej, wraca stąd radosny”.

 
Archiwum koncertoweArchiwum informacji