Maj '23

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

26 maja 2023, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – sopran
Ewa Wolak – alt
Viktar Navitski – tenor
Peter Mikuláš – bas
Oliver von Dohnányi – dyrygent
Artur Koza – przygotowanie chóru
Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Michał Marchlewski

 

Program:
Antonín Dvořák – Requiem op. 89 [90’]
Introitus: Requiem aeternam. Poco lento
Graduale: Requiem aeternam. Andante
Sequentia: Dies irae. Allegro impetuoso
Tuba mirum. Moderato
Quid sum miser. Lento
Recordare, Jesu pie. Andante
Confutatis maledictis. Moderato maestoso
Lacrimosa. L'istesso tempo
Offertorium: Domine Jesu Christe. Andante con moto
Hostias. Andante
Sanctus. Andante maestoso
Pie Jesu. Poco adagio
Agnus Dei. Lento

 

Tego dnia spotkanie przedkoncertowe nie odbędzie się. Przepraszamy za zmianę. 

 

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

 

Na odwieczne pytanie o sens ludzkiej egzystencji odpowiedzi szukają, oprócz naukowców i duchownych, także artyści. Swoje rozważania na ten temat czeski kompozytor Antonín Dvořák (1841–1904) zawarł w Requiem. Msze żałobne powstawały już od średniowiecza, początkowo jednak ich głównym celem było dostarczenie artystycznej oprawy dla religijnych tekstów do wykorzystania podczas liturgii („requiem aeternam” to pierwsze słowa introitu: wieczny odpoczynek). Z czasem nabierały coraz bardziej osobistego charakteru. Taka też jest kompozycja Dvořáka: Requiem to jego refleksja na temat człowieczego istnienia. W tym ujęciu śmierć nie stanowi nieuchronnego końca, lecz jest zaledwie (?) momentem rozliczenia się z życiem na ziemi i jednocześnie punktem wyjścia do dalszego bytowania po śmierci. Zarówno swoboda w doborze części, jak i bardzo osobisty charakter utworu sprawiły, że jest on przeznaczony do wykonania koncertowego, nie liturgicznego. Dzieło od początku cieszyło się wielką sympatią słuchaczy; być może dlatego, że trafnie odzwierciedla dewizę życiową kompozytora: „należy myśleć muzyką i o muzyce”. Utwór został wykonany także podczas pogrzebu Dvořáka 5 maja 1904 roku. Teraz zabrzmi pod batutą słowackiego dyrygenta Olivera von Dohnányi.

 

Oliver von Dohnányi, fot. z archiwum artysty
Łódzcy filharmonicy, fot. Marcin Stępień

 

Archiwum koncertoweArchiwum informacji