po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 5 | ||
6 | 8 | 9 | ||||
13 | 15 | 16 | 19 | |||
20 | 22 | 23 | ||||
27 | 28 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KONCERT SYMFONICZNY
![](https://filharmonia.lodz.pl/res/styles/wydarzenie_obrazek/public/astrig_siranossian_fot._bernard_martinez_waskie_1.jpg?itok=8FrXWmIN)
Wykonawcy:
Astrig Siranossian – wiolonczela
Paweł Przytocki – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ
Prowadzenie koncertu: Małgorzata Janicka-Słysz
Program:
Krzysztof Penderecki – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę [35’] (łódzka premiera)
Andante con moto
Vivo
Allegro assai
Presto
Lento
Allegro assai
Variazioni I–VII
Finale (Vivo)
***
Gustav Mahler – I Symfonia D-dur „Tytan” [53’]
Langsam Schleppend
Kräftig bewegt
Feierlich und gemessen
Stürmisch bewegt
O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Małgorzata Janicka-Słysz. Wstęp wolny.
Oba dzieła, które znalazły się w programie dzisiejszego koncertu, można nazwać „nowym otwarciem”. II Koncert wiolonczelowy z 1982 roku powstawał w okresie, gdy Krzysztof Penderecki przemieniał się z modernisty, czy wręcz awangardzisty, w twórcę pogodzonego z tradycją. Dlatego w Koncercie, wyróżnionym nagrodą Grammy, napisanym dla Mścisława Rostropowicza i Filharmoników Berlińskich, pojawiają się tak wyraźne elementy stylu nazwanego później przez krytyków „nową romantycznoscią”. Jednak obok nich wciąż daje znać o sobie zainteresowanie kompozytora technikami sonorystycznymi, wypracowanymi we wcześniejszych latach.
I Symfonia D-dur Gustava Mahlera to początek jego niezwykłej drogi symfonicznej. Austriacki twórca zawarł w tym dziele wszystkie najważniejsze tematy podejmowane przez kolejne lata zarówno w cyklach pieśniowych, jak i w symfoniach. Mimo że zrezygnował z publikowania komentarzy programowych, symfonia „Tytan” przesycona jest treściami pozamuzycznymi, w tym literackimi i autobiograficznymi. Jej program jest niezwykle skomplikowany, naszpikowany symbolami i autocytatami. W porywającej warstwie dźwiękowej stanowi genialny splot tragizmu i komizmu, realizmu i fantazji, idylli i tragedii, subtelnej metaforyki i rubasznej dosłowności, miłości i śmierci.
Partię solową w Koncercie wykona francuska wiolonczelistka Astrig Siranossian, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego. Jej nagranie II Koncertu wiolonczelowego Pendereckiego (dla Claves Records, wraz z koncertem Chaczaturiana) zdobyło wiele nagród, m.in. Diapason d’Or.
Astrig Siranossian, fot. Bernard Martinez