po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 17 | 18 | |
19 | 20 | 21 | 22 | 24 | ||
26 | 27 | 28 | 29 | 1 | 2 | |
Filharmonia: O co tyle hałasu?!
18 grudnia 2014, 12.00 Kup bilet > Ceny biletów: 22 PLN normalne, 16 PLN ulgowePodczas październikowego koncertu z cyklu „Filharmonia: o co tyle hałasu?!” poznaliśmy trzy elementy dzieła muzycznego: melodię, harmonikę i agogikę. W grudniu wraz z młodymi słuchaczami będziemy kontynuować muzyczną ekspedycję i zapoznamy się z pozostałymi czterema elementami: dynamiką, artykulacją, kolorystyką oraz rytmiką.
Wszystko na świecie ma swój rytm: stukanie obcasów, gdy idziemy pustym korytarzem, bicie serca, miarowy terkot kół pociągu. Czy potrafilibyśmy wyobrazić sobie jakąkolwiek znaną melodię bez rytmu? O rytmice w utworze porozmawiamy, wsłuchując się w melodię ukraińskiego tańca „Hopaka” z opery „Jarmark Soroczyński” Modesta Musorgskiego oraz tańca „Mambo” z musicalu „West Side Story” Leonarda Bernsteina. Jakie znaczenie ma dynamika w utworze? Jak zabrzmi dany utwór, gdy wykonamy go piano (cicho), a jak, gdy wykonamy forte (głośno)? O tym przekonamy się, gdy pod batutą prowadzącego, Macieja Koczura, zabrzmią trzy wersje ludowego tańca czeskiego „Furianta” Antonína Dvořáka. Co oznacza muzyczne określenie „artykulacja”? Czy ma coś wspólnego ze słowem artykułować, które znaczy tyle co: wypowiadać, wyrażać? Czym w utworze jest kolorystyka, wyjaśnimy, słuchając m.in. fragmentu koncertu f-moll „Zimy” z cyklu „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.
Dyrygent - Maciej Koczur
W programie:
Antonín Dvořák - „Furiant" z Tańców słowiańskich op. 46
Modest Musorgsky - „Hopak” z opery „Jarmark Soroczyński”
Igor Strawiński - „Taniec rosyjski" z baletu „Pietruszka"
Krzysztof Penderecki - „Tren ofiarom Hiroszimy"
Leonard Bernstein - „Mambo" z musicalu „West Side Story"
Antonio Vivaldi - „Zima" z cyklu „Cztery pory roku"