Lipiec '24

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

ŁOWICZ. INAUGURACJA 25 WĘDROWNEGO FESTIWALU FILHARMONII ŁÓDZKIEJ "KOLORY POLSKI"

6 lipca 2024, 19.00


Łowicz, Kościół Pijarów pw. Matki Bożej Łaskawej i św. Wojciecha, ul. Pijarska 2

 

INAUGURACJA 25. WĘDROWNEGO FESTIWALU FILHARMONII ŁÓDZKIEJ „KOLORY POLSKI”

 

Wykonawcy:

Hannah Morrison – sopran

Martyna Pastuszka – kierownictwo artystyczne, skrzypce

{oh!} Orkiestra 

 

Program:

Georg Friedrich Haendel- Concerto Grosso D-dur op. 6 nr 5, HWV 323

Georg Friedrich Haendel - Aria „Rejoice greatly” z oratorium Mesjasz, HWV 56 

 Georg Muffat - Suita Gratitudo ze zbioru Florilegium Primum 

Georg Friedrich Haendel - Gloria, HWV deest

 

Wstęp wolny

 

Tegoroczna, jubileuszowa edycja festiwalu rozpocznie się występem jednego z najważniejszych polskich zespołów wykonujących muzykę dawną. {oh!} Orkiestra została powołana do życia przez jej dyrygentkę, Martynę Pastuszkę, w 2012 roku i od ponad dekady gości na licznych koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą, poruszając słuchaczy niezwykłą żywiołowością wykonań.

Choć Georg Friedrich Händel urodził się w Niemczech, a większą część życia spędził w Anglii, to wczesny okres twórczości, gdy kształcił się we Włoszech, rzutował na stylistykę jego późniejszych dzieł. Nie dziwi więc, że pisywał concerti grossi, barokową formę wykształconą w Italii, w której współzawodniczy kilka solowych instrumentów oraz orkiestra. Opus 6 Händla powstało już w Londynie w 1739 roku i oprócz wyrazistych wpływów lekkiej muzyki włoskiej, można w nim wysłyszeć sporo inspiracji Francją (choćby w rozpoczynającej całość stylizacji uwertury z wyrazistymi, punktowanymi rytmami). Być może kompozytor znał dzieła Georga Muffata, który starał się łączyć wpływy wielu muzycznych kultur? Gdyby przetłumaczyć tytuł zbioru − „Florilegium” − byłby to bukiet, co doskonale obrazuje wielobarwność jego muzyki. Suita „Gratitudo”, czyli „wdzięczność”, złożona jest szeregu tańców o wyraźnej francuskiej proweniencji. Program koncertu uzupełnią kompozycje wokalno-instrumentalne Händla − solowa, religijna kantata Gloria, ujmująca wirtuozerią, oraz aria „Rejoice greatly” z oratorium „Mesjasz”, jednego z najsłynniejszych utworów muzyki, jakie kiedykolwiek powstały. Do {oh!} Orkiestry dołączy Hannah Morrison, islandzko-szkocka sopranistka, której uznanie przyniosły występy z takimi zespołami jak Les Arts Florissants, Bach Colegium Japan i Collegium Vocale Gent. Artystka koncentruje się na wykonawstwie muzyki barokowej, choć sięga również po pieśń klasycyzmu i romantyzmu.

Z charakterem muzyki baroku doskonale łączy się architektura i sztuka tej epoki. Już nieregularna fasada Kościoła Pijarów pw. Matki Bożej Łaskawej i św. Wojciecha w Łowiczu może kojarzyć się z bogactwem twórczości Händla czy Lully’ego. Świątynia ufundowana przez Jana Szamowskiego została wzniesiona w latach 1670−72. We wnętrzu warto zwrócić uwagę na główny ołtarz Jakuba Fontany z 1720 roku, a także boczny z rzeźbą Matki Boskiej Łaskawej oraz przedstawieniami Salomona i Mojżesza − być może autorstwa Jana Jerzego Pierscha, jednego z najwybitniejszych warszawskich rzeźbiarzy.

Archiwum koncertoweArchiwum informacji