po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
26 | 27 | 28 | 29 | |||
4 | 5 | 6 | 7 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | |||
25 | 28 | 29 | 30 | |||
„Jak zacne cnoty o Duszę walczyły” – fragmenty moralitetu „Ordo Virtutum” św. Hildegardy z Bingen – Lutomiersk
18 lipca 2015, 19.00 Lutomiersk, klasztor Księży Salezjanów ul. Kopernika 3Zespół wokalny Flores Rosarum (Płatki Róż) powstał z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki św. Hildegardy z Bingen. Założycielką i kierownikiem artystycznym zespołu jest Włoszka Susi Ferfoglia, organistka, która studiowała w Krakowie i tam też pracuje. Występują w nim śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną i historycznymi praktykami wykonawczymi.
Hildegarda z Bingen żyła na przełomie XI i XII w. Jako dziesiąte dziecko w szlacheckiej rodzinie w wieku ośmiu lat, zgodnie z tradycją dziesięciny, została poświęcona Kościołowi i oddana pod opiekę benedyktynek, później została ich przeoryszą. Komponowała muzykę znacznie bardziej emocjonalną niż ówczesne śpiewy chorałowe. Pod koniec XX w. jej utwory zdobyły dużą popularność. Flores Rosarum zaprezentuje jedno z najciekawszych dzieł Hildegardy – „Ordo virtutum”. (O cnotach), to moralitet, czyli dramat liturgiczny – pierwszy tego typu i jedyny dramat średniowieczny, który nie jest anonimowy. Opowiada o wahaniach Duszy, która najpierw dobra i czysta, ulega podszeptom Diabła i oddala się od Cnót, zwracając się ku pokusom świata. Jednak moc Cnót, które w jej głębi odbywają walkę ze złem, pokonuje moc diabelską i Dusza powraca, zostaje odziana ponownie w szatę życia.
Cnoty wykonują piękne partie muzyczne, ale gdy kwestie swe wypowiada diabeł, muzyka milknie. Głos „starego gorszyciela” jest określony jako wrzask, skrzek, rumor. Hildegarda była przekonana, że zły duch, jako wróg harmonii, nie może znieść żadnej muzyki…
Flores Rosarum: Anima (Dusza) – Anna Karabela (taniec); Humilitas – regina virtutes (Pokora, Królowa Cnót) – Susi Ferfoglia; Scientia Dei (Mądrość Boża), Victoria (Zwycięstwo) – Katarzyna Wiwer; Castitas (Czystość), Verecundia (Wstydliwość) – Julieta González-Springer; Timor Dei (Bojaźń Boża), Disciplina (Karność), Fides (Wiara) – Katarzyna Śmiałkowska; Discretio (Rozeznanie), Obedientia (Posłuszeństwo) – Magdalena Grzonka; Contemptus Mundi (Wzgarda świata), Misericordia (Miłosierdzie), Patientia (Cierpliwość) – Maria Klich; Caritas (Miłość), Spes (Nadzieja), Amor celestis (Miłość niebiańska) – Anita Pyrek; Diabolus (Szatan) – ks. Piotr Przybysz; improwizacje organowe – Krzysztof Pawlisz; tłum. tekstów – Katarzyna Wiwer
Wydarzenia towarzyszące:
- Prelekcja i warsztat na temat budowy organów i muzyki organowej - Andrzej Sutowicz prowadzenie - 18.00