ORKIESTRA

W roku 2015 Zespół Orkiestry FŁ obchodził stulecie swego istnienia. Koncert inaugurujący działalność łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, który miał miejsce 17 lutego 1915 r. w nieistniejącym już dzisiaj łódzkim Teatrze Wielkim przy ul. Konstantynowskiej (obecnie ul. Legionów) od lat uznawany jest za założycielski.ŁOS była drugą, po orkiestrze Filharmonii Warszawskiej, stałą orkiestrą symfoniczną na obszarze byłego zaboru rosyjskiego. Jej przedsiębiorczy muzycy byli protoplastami obecnie funkcjonującej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii łódzkiej. Podczas jednego z koncertów honorujących ten wyjątkowy jubileusz odznaczono Orkiestrę Złotym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

W swojej stuletniej historii muzycy łódzkiej orkiestry występowali pod batutą wielu wybitnych dyrygentów. Pielęgnujemy wspomnienia koncertów prowadzonych przez Hermanna Abendrotha, Waleriana Bierdiajewa, Zdzisława Birnbauma, Henryka Czyża, Grzegorza Fitelberga, Jerzego Katlewicza, Pawła Kleckiego, Jana Krenza, Sergiusza Kusewickiego, Andrzeja Markowskiego, Emila Młynarskiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Bohdana Wodiczkę. W świeżej pamięci zachowujemy spotkania m.in. z Łukaszem Borowiczem, Tomaszem Bugajem, José Marią Florêncio, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Michałem Nesterowiczem, Krzysztofem Pendereckim, Markiem Pijarowskim, Michaelem Sanderlingiem, Krzysztofem Urbańskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Michaelem Zilmem.

Splendoru Orkiestrze dodają również soliści, którzy z nią występowali. Byli to m.in.: Artur Rubinstein, Dawid i Igor Ojstrachowie, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Grażyna Bacewicz, Witold Małcużyński, Henryk Szeryng, Krystian Zimerman, a w ostatnich latach: Lang Lang, Piotr Anderszewski, Midori, Elina Garanča, Maria Guleghina, Evelyn Glennie, Ivo Pogorelich, Rafał Blechacz, Sergej Krylov, Alexei Volodin, Simon Trpčeski, Markus Schirmer, Avri Levitan, Ivan Monighetti, Jonathan Plowright, Garrick Ohlsson, Julian Rachlin, Natalia Gutman, Sharon Kam, Konstanty Andrzej Kulka, Elżbieta Chojnacka, Aleksandra Kurzak, Mariusz Kwiecień.

Łódzcy filharmonicy dokonali wielu pierwszych wykonań w Polsce znanych w skali świata dzieł, m.in. 1 listopada 1957 roku pod batutą Henryka Czyża zabrzmiało oratorium Artura Honeggera „Król Dawid” (z udziałem działającego przy Państwowej Filharmonii w Łodzi Chóru i solistów), a w rok po nowojorskim prawykonaniu, 14 września 1984 roku, Maestro Andrzej Markowski poprowadził III Symfonię Witolda Lutosławskiego.

W swoim dorobku artystycznym łódzcy muzycy mają cały szereg wyjątkowych prawykonań, wśród których były m.in. Koncert fortepianowy Tadeusza Paciorkiewicza, Symfonia B-dur i Symfonia nr 2 D-dur Tomasza Kiesewettera czy – w ostatnich latach – skomponowany przez Krzysztofa Pendereckiego z okazji 65. Rocznicy likwidacji Litzmannstadt Ghetto utwór „Kadisz. Łódzkim Abramkom, którzy chcieli żyć, Polakom, którzy ratowali Żydów”, wykonany pod dyrekcją Marka Pijarowskiego w sierpniu 2009 r. Zamówioną u Krzysztofa Meyera kompozycję pt. „Musica festiva”, która zabrzmiała na 100-lecie Orkiestry, wpisaliśmy do chwalebnego dorobku artystycznego obok nowych kompozycji Pawła Mykietyna, Artura Zagajewskiego, Andrzeja Kwiecińskiego czy Mikołaja Góreckiego. Na znaczący dorobek Orkiestry złożyły się także nagrania dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych, szczególnie tych zrealizowanych pod kierownictwem Henryka Czyża oraz Zdzisława Szostaka. Zarejestrowano m.in. II Symfonię Karola Szymanowskiego i V Symfonię Ludwiga van Beethovena. Z najnowszych realizacji szczególnie podkreślamy rejestrację kilku kompozycji Witolda Lutosławskiego na głos i orkiestrę pod kierownictwem Daniela Raiskina. Płyta ta była nominowana w 2015 r. do nagrody muzycznej „Fryderyk” (przygotowanie chóru: Dawid Ber).

Zespół odbył wiele zagranicznych tournées. W ostatnich kilku latach odwiedził Austrię, Belgię, Holandię, Niemcy, Norwegię, Szwajcarię i Włochy, występując w tak prestiżowych salach koncertowych, jak Tonhalle w Zurychu, Salle de Musique w La Chaux-de-Fonds, Sala Królowej Elżbiety w Antwerpii, Filharmonia w Kolonii, Sala Verdiego w Konserwatorium w Mediolanie, czy główna siedziba Filharmonii w Rotterdamie – De Doelen. Wyjazdy te przygotowane i poprowadzone były przez Daniela Raiskina, który w latach 2008-2015 był początkowo szefem-dyrygentem Orkiestry, później jej głównym dyrygentem. W tym czasie Zespół wzbogacił swój repertuar i dał wiele wysoko ocenionych koncertów.

W lutym 2017 r. Orkiestra pod kierownictwem Pawła Przytockiego dała koncert w Złotej Sali słynnego Musikverein w Wiedniu. Odniesiony sukces i odebrany imponujący aplauz od międzynarodowej publiczności stały się inspiracją do zaproszenia Pawła Przytockiego do pełnienia funkcji dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, poczynając od sezonu artystycznego 2017/2018.

W roku 2015 Zespół Orkiestry FŁ obchodził stulecie swego istnienia. Koncert inaugurujący działalność łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, który miał miejsce 17 lutego 1915 r. w nieistniejącym już dzisiaj łódzkim Teatrze Wielkim przy ul. Konstantynowskiej (obecnie ul. Legionów) od lat uznawany jest za założycielski.ŁOS była drugą, po orkiestrze Filharmonii Warszawskiej, stałą orkiestrą symfoniczną na obszarze byłego zaboru rosyjskiego. Jej przedsiębiorczy muzycy byli protoplastami obecnie funkcjonującej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii łódzkiej. Podczas jednego z koncertów honorujących ten wyjątkowy jubileusz odznaczono Orkiestrę Złotym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

W swojej stuletniej historii muzycy łódzkiej orkiestry występowali pod batutą wielu wybitnych dyrygentów. Pielęgnujemy wspomnienia koncertów prowadzonych przez Hermanna Abendrotha, Waleriana Bierdiajewa, Zdzisława Birnbauma, Henryka Czyża, Grzegorza Fitelberga, Jerzego Katlewicza, Pawła Kleckiego, Jana Krenza, Sergiusza Kusewickiego, Andrzeja Markowskiego, Emila Młynarskiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Bohdana Wodiczkę. W świeżej pamięci zachowujemy spotkania m.in. z Łukaszem Borowiczem, Tomaszem Bugajem, José Marią Florêncio, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Michałem Nesterowiczem, Krzysztofem Pendereckim, Markiem Pijarowskim, Michaelem Sanderlingiem, Krzysztofem Urbańskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Michaelem Zilmem.

Splendoru Orkiestrze dodają również soliści, którzy z nią występowali. Byli to m.in.: Artur Rubinstein, Dawid i Igor Ojstrachowie, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Grażyna Bacewicz, Witold Małcużyński, Henryk Szeryng, Krystian Zimerman, a w ostatnich latach: Lang Lang, Piotr Anderszewski, Midori, Elina Garanča, Maria Guleghina, Evelyn Glennie, Ivo Pogorelich, Rafał Blechacz, Sergej Krylov, Alexei Volodin, Simon Trpčeski, Markus Schirmer, Avri Levitan, Ivan Monighetti, Jonathan Plowright, Garrick Ohlsson, Julian Rachlin, Natalia Gutman, Sharon Kam, Konstanty Andrzej Kulka, Elżbieta Chojnacka, Aleksandra Kurzak, Mariusz Kwiecień.

Łódzcy filharmonicy dokonali wielu pierwszych wykonań w Polsce znanych w skali świata dzieł, m.in. 1 listopada 1957 roku pod batutą Henryka Czyża zabrzmiało oratorium Artura Honeggera „Król Dawid” (z udziałem działającego przy Państwowej Filharmonii w Łodzi Chóru i solistów), a w rok po nowojorskim prawykonaniu, 14 września 1984 roku, Maestro Andrzej Markowski poprowadził III Symfonię Witolda Lutosławskiego.

W swoim dorobku artystycznym łódzcy muzycy mają cały szereg wyjątkowych prawykonań, wśród których były m.in. Koncert fortepianowy Tadeusza Paciorkiewicza, Symfonia B-dur i Symfonia nr 2 D-dur Tomasza Kiesewettera czy – w ostatnich latach – skomponowany przez Krzysztofa Pendereckiego z okazji 65. Rocznicy likwidacji Litzmannstadt Ghetto utwór „Kadisz. Łódzkim Abramkom, którzy chcieli żyć, Polakom, którzy ratowali Żydów”, wykonany pod dyrekcją Marka Pijarowskiego w sierpniu 2009 r. Zamówioną u Krzysztofa Meyera kompozycję pt. „Musica festiva”, która zabrzmiała na 100-lecie Orkiestry, wpisaliśmy do chwalebnego dorobku artystycznego obok nowych kompozycji Pawła Mykietyna, Artura Zagajewskiego, Andrzeja Kwiecińskiego czy Mikołaja Góreckiego. Na znaczący dorobek Orkiestry złożyły się także nagrania dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych, szczególnie tych zrealizowanych pod kierownictwem Henryka Czyża oraz Zdzisława Szostaka. Zarejestrowano m.in. II Symfonię Karola Szymanowskiego i V Symfonię Ludwiga van Beethovena. Z najnowszych realizacji szczególnie podkreślamy rejestrację kilku kompozycji Witolda Lutosławskiego na głos i orkiestrę pod kierownictwem Daniela Raiskina. Płyta ta była nominowana w 2015 r. do nagrody muzycznej „Fryderyk” (przygotowanie chóru: Dawid Ber).

Zespół odbył wiele zagranicznych tournées. W ostatnich kilku latach odwiedził Austrię, Belgię, Holandię, Niemcy, Norwegię, Szwajcarię i Włochy, występując w tak prestiżowych salach koncertowych, jak Tonhalle w Zurychu, Salle de Musique w La Chaux-de-Fonds, Sala Królowej Elżbiety w Antwerpii, Filharmonia w Kolonii, Sala Verdiego w Konserwatorium w Mediolanie, czy główna siedziba Filharmonii w Rotterdamie – De Doelen. Wyjazdy te przygotowane i poprowadzone były przez Daniela Raiskina, który w latach 2008-2015 był początkowo szefem-dyrygentem Orkiestry, później jej głównym dyrygentem. W tym czasie Zespół wzbogacił swój repertuar i dał wiele wysoko ocenionych koncertów.

W lutym 2017 r. Orkiestra pod kierownictwem Pawła Przytockiego dała koncert w Złotej Sali słynnego Musikverein w Wiedniu. Odniesiony sukces i odebrany imponujący aplauz od międzynarodowej publiczności stały się inspiracją do zaproszenia Pawła Przytockiego do pełnienia funkcji dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, poczynając od sezonu artystycznego 2017/2018.

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.