Grudzień '18

po wt śr cz pt so nd
26
27
28
29
30
1
2
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
10
13
 
 
17
19
20
23
 
 
 
 
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

„Betesda" (na zamówienie miasta Brzeziny i Filharmonii Łódzkiej) – Brzeziny

26 lipca 2015, 20.00 Brzeziny, Plac przed kościołem pw. św. Anny, ul. św. Anny 43 (plener)

Miasto Brzeziny już po raz drugi jako mecenas kultury w ramach Festiwalu „Kolory Polski” zrealizowało zamówienie kompozytorskie – tym razem tematem dla nowej kompozycji była postać oficjalnej patronki miasta, św. Anny. Święta czczona jest jako patronka szczęśliwych małżeństw i dzieciństwa, opiekunka pomyślnych narodzin, ale też tkaczy i krawców, czyli społeczności, które przez wieki budowały Brzeziny.

Stworzony na zamówienie miasta utwór Kari Sál zatytułowała „Betesda” (hebr. beth hesda: Dom Łaski) – to nazwa sadzawki w muzułmańskiej części Jerozolimy, uznawanej za miejsce cudownych uzdrowień. W jej pobliżu stoi świątynia pw. św. Anny i św. Joachima, rodziców matki Chrystusa, w której, według podań, miał być ich grób. Żaden z czterech ewangelistów nie wspomina o, Joachimie i Annie, występują oni tylko w apokryfach – Protoewangelii Jakuba (II w.) i Ewangelii Pseudo-Mateusza (VI w.) – do nich właśnie Brzeziny nawiązuje warstwa tekstowa „Betesdy”. Pojawia się w niej także postać bernardyna Władysława z Gielniowa, średniowiecznego poety-pieśniarza, szerzącego kult „łączniczki pokoleń”, jak nazywano św. Annę, czczoną nie tylko w katolicyzmie, ale też w islamie i prawosławiu.


Kari Sál – Karina Srocka, śpiewa, pisze teksty i komponuje. Wychowała się w Bieszczadach, stąd jej zachwyt naturą, a dzięki podróżom do Islandii wykorzystuje w swojej muzyce także skandynawskie brzmienia. To muzyka dialogu pomiędzy różnymi kulturami. Zawiera elementy jazzu, muzyki poważnej i world music, przy czym śpiewana jest po polsku.


Artystka przenosi na muzyczny grunt malarską technikę sfumato, którą posługiwano się w renesansie (m.in. Leonardo da Vinci, obraz „Święta Anna Samotrzecia"). Polega ona na zacieraniu wyrazistości konturu dzięki łagodnym przejściom światłocieniowym, daje wrażenie oglądania obiektu przez mgłę lub dym. W muzyce przekłada się to na łagodne brzmienia dźwięków, płynną artykulację i zmianę dynamiki.


Wykonawcy:
Kari Sál (Karina Srocka) – śpiew, Adam Bałdych – skrzypce, Paweł Kaczmarczyk – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Krzysztof Szmańda - perkusja

 


Wydarzenia towarzyszące


 

Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.