Kwiecień '24

po wt śr cz pt so nd
1
2
3
4
5
6
7
 
 
 
 
 
8
9
10
11
14
 
 
 
 
 
15
17
18
 
 
 
22
24
 
 
29
30
1
2
3
4
5
 
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT PASYJNY

27 marca 2024, 19.00 WSTĘP WOLNY

Sanktuarium św. Antoniego Padewskiego i bł. o. Rafała Chylińskiego
ul. Okólna 185, Łódź

 

Wykonawcy:
Bartosz Szulc – bas-baryton (Jezus)
Paweł Żak – tenor (Piłat)
Magdalena Szymańska – sopran (Ewangelista)
Kinga Tomczyk i Dominika Kazimierska – alt (Ewangelista)
Paweł Kowalewski – tenor (Ewangelista)
Adrian Łęczycki – bas (Ewangelista)
Radosław Kuliberda – organy
Sylwia Marut – skrzypce
Małgorzata Smyczyńska-Szulc – wiolonczela
Dominik Wroniszewski – obój
Anna Szwedzka – fagot
Artur Koza – przygotowanie chóru/dyrygent
Chór FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Karol Furtak (Polskie Radio)

 

Program:
Arvo Pärt – „Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem” [70’]
Arvo Pärt – „Nunc dimittis” [5’]

 

Arvo Pärt to najwybitniejszy współcześnie kompozytor estoński. Jego twórczość, w której dominują utwory chóralne oraz czysto instrumentalne, określa się niekiedy mianem „nowej duchowości” . Muzyka ta nawiązuje do średniowiecznej kontemplacji, a jednocześnie nie brak jej nowoczesności. To niewątpliwie trafny wybór dla osób, które szukają chwili skupienia w Wielką Środę.

„Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem”, zwana też po prostu Pasją wg św. Jana, to jeden z najbardziej znanych utworów tego kompozytora i jednocześnie przykład charakterystycznego dla niego stylu, tzw. tintinnabuli, zwanego dzwoneczkowym (z łac. tintinnabulant – dzwoneczek). Cechuje go konsonansowa harmonika, kontemplacyjny nastrój i prostota wielu elementów dzieła. „Buduję z najbardziej elementarnego surowca — trójdźwięku, jednej wybranej tonalności. Trzy dźwięki trójdźwięku są jak dzwonki” – wyjaśnia kompozytor. Pasja wg św. Jana to monumentalne, 70-minutowe dzieło, któremu początek dały trzy połączone kwinty. Rytm jest ściśle zależny od budowy tekstu. Forma nie ukrywa inspiracji twórczością J.S. Bacha.

„Nunc dimittis” to kantyk oparty na biblijnej historii Ofiarowania Jezusa w Świątyni według Ewangelii Łukasza. Utwór powstał na zamówienie chóru Katedry Mariackiej w Edynburgu.

 

Artur Koza, Chór FŁ, fot. Dariusz Kulesza

Archiwum koncertoweArchiwum informacji