Z wiolonczelą i syntezatorem
Wykonawcy:
- Paweł Przytocki - dyrygent
- Astrig Siranossian – wiolonczela
- Wojtek Urbański – syntezator modularny
- Orkiestra Symfoniczna FŁ
Program:
- Max Bruch - „Kol Nidrei”, op. 47 [10‘]
- Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e – moll op. 85 [30‘]
PRZERWA
- Wojciech Kilar - „Choralvorspiel” na kameralną orkiestrę smyczkową [10’]
- Wojciech Urbański - „Przebudzenie” na syntezator modularny
- Wojciech Kilar - „Krzesany” [15’]
Magda Miśka-Jackowska - prowadzenie koncertu
Ten wieczór koncertowy połączy tradycyjne wykonawstwo muzyczne z trendami przyszłości. Tradycję reprezentuje Orkiestra Symfoniczna FŁ pod batutą Pawła Przytockiego oraz solistka, wykonujący utwory XX-wieczne. Za wizjonerstwo odpowiada syntezator. Gwiazdą wieczoru będzie francusko-armeńska wiolonczelistka Astrig Siranossian, oklaskiwana w tak prestiżowych salach koncertowych, jak nowojorska Carnegie Hall, wiedeńska Musikverein, filharmonie paryska i berlińska. Koncertuje m.in. z Simonem Rattle’em, Marthą Argerich, Yo-Yo Ma. Triumfowała w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego. Jest pomysłodawczynią i dyrektorką artystyczną muzycznych festiwali. Rozpocznie koncert fantazją na tematy hebrajskie „Kol Nidrei”, jednym z najbardziej znanych utworów niemieckiego kompozytora Maxa Brucha. Bruch sięgał po folklor różnych narodów, eksplorował możliwości brzmieniowe instrumentów, jednocześnie pozostając zachowawczy w kwestiach harmonicznych. W czasach narodowego socjalizmu był w Niemczech kompozytorem zakazanym z powodu domniemanego pochodzenia żydowskiego i swojej fascynacji żydowskim folklorem, o czym świadczy m.in. „Nol Kidrei”. Po tym utworze zabrzmi Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara – muzyczne świadectwo melancholii i nostalgii, jakie były udziałem wielu Europejczyków po zakończeniu I wojny światowej. Odmienny nastrój wniosą dwa utwory Wojciecha Kilara, reprezentujące nurt jego twórczości inspirowany folklorem góralskim: Choralvorspiel, będący w zasadzie cyklem trzech preludiów chorałowych, oraz przesławny „Krzesany”, otwierający Kilarowski „poliptyk tatrzański”. Trendy przyszłości w muzyce pozwoli poznać Wojciech Urbański, który przedstawi utwór „Przebudzenie” generowany przez sztuczną inteligencję. AI coraz śmielej wkracza do twórczości artystycznej, zmuszając do stawiania pytań o granice kreatywności oraz istotę muzycznego talentu. Wojciech Urbański to bardzo dynamicznie działający kompozytor i producent muzyczny: laureat Fryderyka 2022 i głównej nagrody na Festiwalu Muzyki Filmowej 2022, dyrektor muzyczny wielu prestiżowych imprez, w tym Gali Bestsellerów Empiku 2022 i koncertu Gali Zamknięcia Festiwalu OFF Camera. Twórca muzyki do filmów takich jak „Hiacynt”, „Fanfik” czy „Lewandowski Nieznany”, stale współpracujący z platformami Netflix, HBO, Amazon czy BBC.
O 18:15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Magda Miśka-Jackowska.
Podczas koncertu słuchacze mogą skorzystać z Bawialni dla dzieci w wieku 3-10 lat. Obowiązują wcześniejsze zapisy i rezerwacja miejsca: telefonicznie (42 664 79 79) lub mailowo [email protected], do opłacenia w kasie biletowej FŁ lub przelewem najpóźniej do dwóch dni przed koncertem. Cena: 15 PLN.
Astrig Siranossian, fot. Antoine Agoudjian
Realizacja przedsięwzięcia pn. „KillHarmonie- koncert symfoniczny z muzyką W. Kilara z towarzyszeniem sztucznej inteligencji” objęta jest wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w formie grantu z planu rozwojowego w ramach Inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
#KorzyściDlaCiebie #NextGenerationEU #FunduszeUE
"KillHarmonie"- koncert symfoniczny z muzyką W. Kilara z towarzyszeniem sztucznej inteligencji finansowany jest z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego.