Wieczór z impresjonistami
Wykonawcy:
- Ronald Zollman – dyrygent
- Julien Libeer – fortepian
- Orkiestra Symfoniczna FŁ
Program:
- Claude Debussy - Sarabanda i „Danse” (instrumentacja Maurice'a Ravela) [10']
- Maurice Ravel - Koncert fortepianowy G-dur [25']
- Allegramente
- Adagio Assai
- Presto
PRZERWA
- Claude Debussy - Preludium do „Popołudnia fauna” [11']
- Maurice Ravel - Boléro [15']
Prowadzenie koncertu: Karol Furtak (Polskie Radio)
O 18:15 zapraszamy do Sali Kameralnej im. Henryka Czyża na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Karol Furtak (Polskie Radio).
Historia muzyki bywa złośliwa. „Tylko głupcy nazywają [to, co tworzę] impresjonizmem, terminem używanym z najwyższą niedokładnością” – pisał w liście Claude Debussy. Maurice Ravel podważał w ogóle zasadność używania tego zaczerpniętego z malarstwa terminu w odniesieniu do muzyki. Pomimo tego muzyczna historiografia utrwaliła wizerunek Ravela i Debussy’ego jako dwóch czołowych przedstawicieli muzycznego impresjonizmu. To oczywiście intuicja niepozbawiona podstaw – w wielu ich utworach dostrzec można cechy wspólne z malarstwem Maneta czy Renoira: próbę uchwycenia zwiewności, ulotności chwili, rozedrgane, rozmyte kontury melodii. W ich muzyce kryje się jednak dużo więcej wpływów – u Debussy’ego choćby fascynacja Wschodem z jego pentatonicznymi skalami i nieznanym w ówczesnej Europie instrumentarium, a u Ravela melodie i rytmy zaczerpnięte z folkloru Hiszpanii, skąd pochodziła jego matka.
W drugim w nowym roku koncercie symfonicznym w Filharmonii Łódzkiej usłyszymy dwie sztandarowe kompozycje tego kompozytorskiego duetu. Wybrzmi słynne Preludium do „Popołudnia fauna” Debussy’ego, kompozycja inspirowana zmysłowym poematem Stéphane’a Mallarmé, w którym tytułowy fantastyczny stwór budzi się w popołudnie upalnego lata i wspomina zachwycające spotkanie z parą nimf. Pojawi się Boléro Ravela, jedyne w swoim rodzaju studium orkiestracji – melodia o cechach typowych dla tego andaluzyjskiego tańca ludowego wykonywana jest w nim kolejno przez niemal wszystkie instrumenty orkiestry. Wysłuchamy także innego wspaniałego dzieła Ravela - pełnego wdzięku i lekkości Koncertu fortepianowego G-dur, w którym łączą się wpływy koncertów solowych Wolfganga Amadeusza Mozarta, jazzu oraz baskijskiej muzyki ludowej, a także Sarabandy i „Danse”, zorkiestrowanych przez Ravela utworów fortepianowych Debussy’ego.

Solistą wieczoru będzie Julien Libeer, belgijski pianista będący stałym gościem w najlepszych salach koncertowych świata, znany ze świeżego spojrzenia na arcydzieła muzyki klasycznej. Jego przykładem jest album „Well Tempered Conversation” z 2022 roku, na którym zestawił preludia i fugi ze pierwszej księgi „Das Wohltemperierte Klavier” Johanna Sebastiana Bacha z korespondującymi z nimi utworami innych kompozytorów w równoległych tonacjach minorowych. Jego działalność wykracza poza estradę i studio nagraniowe – jest gospodarzem poświęconego muzyce klasycznej programu „Studio Flagey Klassiek” we flamandzkiej telewizji publicznej oraz dyrektorem artystycznym projektu „Singing Molenbeek”, w ramach którego w szkołach podstawowych działających na terenie tej okrytej złą sławą dzielnicy Brukseli powstają wieloetniczne chóry. Łódzkich filharmoników poprowadzi rodak Libeera Ronald Zollman, dyrygent cieszący się międzynarodową sławą, były uczeń Nadii Boulanger i dyrektor m.in. Belgijskiej Orkiestry Narodowej oraz dyrygent gościnny Orkiestry Symfonicznej Czeskiego Radia.
Na zdjęciu: Julien Libeer, fot. Green Creatives / Jorre Janssens
Podczas koncertu słuchacze mogą skorzystać z Bawialni dla dzieci w wieku 3-10 lat. Obowiązują wcześniejsze zapisy i rezerwacja miejsca: telefonicznie (42 664 79 79) lub mailowo [email protected], do opłacenia w kasie biletowej FŁ lub przelewem najpóźniej do dwóch dni przed koncertem. Cena: 15 PLN.
Posłuchaj płyty „Well Tempered Conversation” Juliena Libeera:
Posłuchaj Preludium do „Popołudnia fauna” w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Heskiego pod batutą Alaina Altinoglu:
Preludium do „Popołudnia fauna” w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Heskiego pod batutą Alaina Altinoglu