Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

SPECJALNY KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
21 czerwca 2024, piątek, 19:00
Ceny biletów: od 43 do 70 PLN

Wykonawcy: 

Iwona Sobotka – sopran

Maria Berezovska – alt 

Paweł Przytocki – dyrygent

Artur Koza – przygotowanie chóru

Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Piotr Matwiejczuk 

Program:

Gustav Mahler – II Symfonia c-moll „Zmartwychwstanie” [80’]

Allegro maestoso

Andante moderato

In ruhig fliessender Bewegung

Urlicht

In Tempo des Scherzos

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Piotr Matwiejczuk. Wstęp wolny.

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Symfonia „Zmartwychwstanie” to najczęściej wykonywane dzieło Austriaka Gustava Mahlera, jednego z największych symfoników w całej historii muzyki. Ta wokalno-instrumentalna kompozycja, monumentalna i wielowątkowa, w pełni potwierdza dewizę Mahlera, że symfonia znaczy dla niego „budowanie świata wszelkimi możliwymi środkami istniejących technik”. Mało kto wie, że jedną z inspiracji do tego utwory były „Dziady” Mickiewicza: po lekturze czwartej części poematu w tłumaczeniu swego przyjaciela, Siegfrieda Lipnera, Mahler napisał poemat symfoniczny „Todtenfeier”, który stał się szkicem do pierwszej części symfonii. Całość cyklu stanowi rozważania nad sensem życia i jego ulotnością, co zawarł kompozytor w słownym komentarzu do utworu: „cóż tedy? Czym jest życie; czym – ta śmierć? Czy dane nam jest dalsze istnienie? Czy to wszystko jest snem bezładnym jedynie, czy też życie i śmierć mają sens?” W toku pięcioczęściowego dzieła wyłania się odpowiedź, która kulminuje w finale, będącym hymnem o zwartwychwstaniu – rodzajem kantaty, w której Mahler wykorzystał teksty ze zbioru poezji ludowej „Des Knaben Wunderhorn”.

Utwór zabrzmi pod batutą dyrektora artystycznego FŁ Pawła Przytockiego. Partie solowe wykonają Maria Berezovska (alt) oraz Iwona Sobotka (sopran), dla której będzie to zwieńczenie sezonu rezydencji artystycznej w Filharmonii Łódzkiej.

Iwona Sobotka, fot. Łukasz Rajchert

Paweł Przytocki, fot. Ireneusz Skąpski