Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

SPECJALNY KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
15 marca 2024, piątek, 18:00
Ceny biletów: od 43 do 70 PLN

Wykonawcy:

Iwona Hossa – sopran

Conrad van Alphen – dyrygent

Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Michał Marchlewski

Program:

Anton Webern – Passacaglia op. 1 [11’]

Richard Strauss – Cztery ostatnie pieśni [24’]

Frühling

September

Beim Schlafengehen

Im Abendroth

***

Johannes Brahms – II Symfonia D-dur op. 73 [43’]

Allegro non troppo

Adagio non troppo

Allegretto grazioso (quasi andantino)

Allegro con spirito

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Michał Marchlewski. Wstęp wolny.

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Pisząc „Cztery ostatnie pieśni”, Richard Strauss był 84-latkiem. Miał za sobą doświadczenie II wojny światowej, przeprowadzkę do Szwajcarii, znał zbrodnie hitlerowskie. Jakby na przekór światu, jego późne pieśni pełne są spokoju. Pięknie pisze o nich Paweł Majewski: „pieśni te stanowią wyraz ostatecznej akceptacji, afirmacji świata – i to nie świata wzniosłych idei romantycznych czy religijnych, lecz właśnie „tego” świata, jedynego, jaki na pewno istnieje, przez co nikt z żywych nie może go uniknąć”. Istnieje bardzo dużo nagrań „Czterech ostatnich pieśni”, gdyż niemal każda znacząca sopranistka chciała i chce się z tym dziełem zmierzyć. W swoim repertuarze ma je także Iwona Hossa, jedna z czołowych polskich śpiewaczek, która zastąpi niedysponowaną Iwonę Sobotkę.

W programie wieczoru znajdzie się także Passacaglia op. 1 Antona Weberna – pierwszy wydany drukiem utwór późniejszego mistrza dodekafonii i serializmu – oraz II Symfonia D-dur  Johannesa Brahmsa. Utwór ten o radosnym, niemal sielskim charakterze, nasuwa skojarzenia z VI Symfonią Beethovena, choć sam kompozytor podkreślał raczej zawartą w nutach melancholię. Za pulpitem dyrygenckim stanie Conrad van Alphen, afrykańsko-holenderski muzyk, założyciel zespołu Sinfonia Rotterdam oraz jego dyrygent i dyrektor artystyczny.

Iwona Hossa, fot. z archiwum artystki

Conrad van Alphen, fot. Marco Borggreve