Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

ROZPRZA. KONCERT FESTIWALU KOLORY POLSKI

11 sierpnia 2024, niedziela, 19:00

Rozprza, Kościół pw. Nawiedzenia NMP, ul. Rynek Piastowski 23

Wykonawcy:

Aleksander Stachowski – akordeon

Motion Trio w składzie:

Janusz Wojtarowicz, Marcin Gałażyn, Paweł Baranek – akordeon

AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy

Marek Moś – dyrygent

W programie: 

Leszek Kołodziejski –„Koncert polski” na akordeon i orkiestrę smyczkową (prawykonanie)

Paweł Baranek –„First Day of Spring” (opr. Krzesimir Dębski)

Janusz Wojtarowicz/J. Hołubowski – „Sounds of War” (opr. Marcel Chyrzyński)

Paweł Baranek –„Helicopter” (opr. Bartosz Chajdecki)

Janusz Wojtarowicz – „Silence” (opr. Marcel Chyrzyński)

Motion Trio – „DJ Chicken” (opr. Krzesimir Dębski)

Jan A.P. Kaczmarek – „Impossible Opening” (opr. Janusz Wojtarowicz)

Jan A.P. Kaczmarek – „Gonitwa Tulipanów” (opr. Janusz Wojtarowicz)

Janusz Wojtarowicz – „The Heart” (opr. Krzesimir Dębski)

Fryderyk Chopin – Preludium e-moll op. 28 nr 4 (opr. Leszek Możdżer)

Wojciech Kilar – „Orawa” (opr. Janusz Wojtarowicz)

Wstęp wolny

Podobnie jak w przypadku wielu poprzednich edycji, także i w tym roku zapraszamy Państwa do wysłuchania prawykonań kompozycji specjalnie zamówionych na Festiwal. „Koncert polski” na akordeon i orkiestrę smyczkową Leszka Kołodziejskiego powstał z myślą o pierwszym wykonawcy, Aleksandrze Stachowskim. Kompozytor przyznaje się tu do inspiracji polskimi tańcami ludowymi − w klasycznej, trzyczęściowej formie o układzie ogniw szybkie−wolne−szybkie znaleźć można nawiązania do krakowiaka, kujawiaka, oberka i mazura. Zgodnie z sugestią twórcy, stojąca za Koncertem idea pozostaje bliska „Kolorom Polski”, na których od samego początku promuje się muzykę polską. Kompozycja ma także nawiązywać do „Concerto Polacco” Bronisława Kazimierza Przybylskiego, zasłużonego łódzkiego kompozytora. Wspomniany utwór to jeden z pierwszych koncertów na akordeon w polskiej literaturze. Leszek Kołodziejski jest aktywnym instrumentalistą i kompozytorem, przez wiele lat współpracował z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Autor licznych utworów na swój instrument, często wchodzi w kooperacje z orkiestrami i artystami różnych estetyk. Solistą w Koncercie będzie wspomniany Aleksander Stachowski, muzyk młodego pokolenia, laureat licznych nagród i wyróżnień na konkursach w Polsce i za granicą.

Drugą część koncertu wypełni autorska propozycja Motion Trio. Ta trójka muzyków, jak sama o sobie pisze, „łączy w swej twórczości ogień muzyki o korzeniach wschodnioeuropejskich z lodowatą precyzją wielkich kompozytorów klasycznych”. Znani są z charakterystycznego brzmienia, wynikającego z zestawienia trzech akordeonów bez żadnego elektronicznego przetwarzania. Ich wybór to przegląd przez rozmaite kompozycje wpisujące się w bardzo różne estetyki. Będzie tu więc i trochę fragmentów ścieżek dźwiękowych, m.in. Jana A.P. Kaczmarka, zmarłego w tym roku laureata Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, i własne utwory członków Motion Tria, ale i aranżacje Fryderyka Chopina i Wojciecha Kilara. W obu częściach wieczoru do solistów dołączy Aukso Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez swojego założyciela, Marka Mosia. Od początku działalności, czyli 1998 roku, muzycy bezkompromisowo zestawiają na koncertach różne stylistyki, chętnie wykonując muzykę współczesną, jazzową i rozrywkową.

Po raz drugi w historii „Kolorów Polski” zawitamy do pięknego Kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Rozprzy. Neoklasycystyczna świątynia konsekrowana w 1959 roku przyciąga wiernych słynącym łaskami obrazem Rozprzańskiej Matki Życia. W zeszłym roku, po ponad 150 latach, Rozprza uzyskała prawa miejskie, choć jej historia sięga jeszcze XI wieku. Nazwę zaczerpnęła od staropolskiego słowa oznaczającego „spór sądowy”, jako że była siedzibą kasztelanii rozstrzygającej konflikty prawne.