Organy poprzez wieki
Wykonawcy:
- Bartosz Jakubczak (Warszawa) - organy
Program:
Na organach barokowych:
- Matthias Weckmann – Praembulum primi toni a 5 [4’]
- Anonim – Uppon la mi re [3’]
- Johann Jakob Froberger – Fantasia II FbWV 202 [4’]
- Johann Caspar Kerll – Canzona IV [3’]
- Johann Sebastian Bach – Trio G-dur BWV 1027a [4’], Alla breve BWV 589 [5’]
Na organach symfonicznych:
- César Franck – Fantaisie en la FWV 35 [15’]
- Jean Langlais – Suite Médiévale op. 56.
- I. Prélude (Entrée) [3’]
- III. Improvisation (Élévation) [2’]
- Charles Tournemire – Improvisation sur le “Te Deum” [7’]
- Petr Eben – Laudes
- IV. Gravemente – Allegro – Vivace fermo [7’]
Bartosz Jakubczak, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz honorowy współpracownik Royal Academy of Music w Londynie, zaprezentuje wszechstronny repertuar, który pozwoli podziwiać brzmienie zarówno barokowych, jak i symfonicznych organów znajdujących się w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej. Recital rozpoczną dzieła niemieckiego baroku, na czele z Triem G-dur Johanna Sebastiana Bacha, zakończy zaś kompozycja Petra Ebena, XX-wiecznego czeskiego kompozytora prezentującego współczesne spojrzenie na muzykę organową. W programie zwraca uwagę dominacja twórców dwóch narodowości: niemieckiej i francuskiej. W Niemczech muzyka organowa rozwijała się w ścisłym związku z rozwojem instrumentów: doskonałych dźwiękowo, potężnych w ośrodkach Północy (m.in. Matthias Weckmann), a delikatniejszych na Południu (m.in. Johann Kaspar Kerll). Ukoronowaniem rozwoju obu tych szkół była twórczość Johanna Sebastiana Bacha, który w mistrzowski sposób połączył technikę polifoniczną z możliwościami systemu dur-moll. Największym mistrzem francuskiej muzyki organowej był César Franck, który pisał utwory eksponujące ciepłe, miękkie brzmienie paryskich instrumentów.
Bartosz Jakubczak, fot. Aneta Wąsik-Płocińska
Posłuchaj najnowszej płyty Bartosza Jakubczaka, „Renaissance and Baroque Reminiscences” nagranej na XVII-wiecznych organach barokowych w Wiedniu: