Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MET: LIVE IN HD – „FLORENCIA EN EL AMAZONAS”

MET - HD
16 grudnia 2023, sobota, 17:55
Ceny biletów: 80, 60, 40 PLN

DANIEL CATÁN – „FLORENCIA EN EL AMAZONAS” (premiera, retransmisja)

Libretto: Marcela Fuentes-Berain

Realizatorzy:

Yannick Nézet-Séguin – dyrygent

Mary Zimmerman – reżyseria

Riccardo Hernandez – scenografia

Ana Kuzmanic – kostiumy

T.J. Gerckens – światło

S. Katy Tucker – projekcje

Alex Sanchez – choreografia

Obsada:

Ailyn Pérez – Florencia

Gabriella Reyes – Rosalba

Nancy Fabiola Herrera – Paula

Mario Chang – Arcadio

Michael Chioldi – Álvaro

Mattia Olivieri – Riolobo

Greer Grimsley – Captain

Czas trwania: 2 godziny i 35 minut

Tytułowa Florencia, bohaterka opery Daniela Catána, to słynna śpiewaczka operowa. Powraca do ojczystej Ameryki Południowej, by wystąpić na scenie legendarnego teatru w Manaus (stolicy stanu Amazonas w Brazylii); najważniejszym celem jej podróży jest jednak odnalezienie ukochanego Cristóbala – łowcy motyli, który zaginął w amazońskiej dżungli. Wstępuje na pokład parowca El Dorado, płynącego w dół Amazonki. W pewnym momencie rozpętuje się burza i zaczynają dziać się rzeczy niewytłumaczalne… Niezwykłość i magia w tej operze to wpływ realizmu magicznego Gabriela Garcíi Márqueza. Jego uczennicą była autorka libretta, pisarka i scenarzystka Marcela Fuentes-Berain.

Twórca muzyki, zmarły 12 lat temu Meksykanin Daniel Catán, zasłynął przede wszystkim dzięki swoim operom, choć ma też w dorobku dzieła chóralne, kameralne, orkiestrowe, muzykę baletową, filmową i telewizyjną. Jest laureatem nagrody Plácida Domingo i stypendium Guggenheima. Jego język muzyczny cechuje romantyzm i liryzm, a krytycy mówią wręcz o neopuccinizmie, podkreślając, że jest to styl ceniony przez współczesnych melomanów. Istotnie, opery Catána zdobyły wielką popularność, co sprawiło, że język hiszpański wkroczył na renomowane światowe sceny. W premierze „Il Postino” w Los Angeles Opera (2010) wziął udział sam Plácido Domingo. Wcześniejsza „Florencia en el Amazonas” w roku swej prapremiery (1996) była pierwszą hiszpańskojęzyczną operą zamówioną przez najważniejsze amerykańskie teatry operowe (Houston Grand Opera, Los Angeles Opera, Seattle Opera).

Ailyn Pérez, fot. Photo Paola Kudacki/Met Opera