Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Krauze i Nehring na 110 lat Orkiestry Symfonicznej FŁ

Koncerty symfoniczne
14 lutego 2025, piątek, 19:00
Ceny biletów: od 26 do 55 PLN

Informujemy, że z przyczyn niezależnych od organizatorów zmieni się solista i program koncertu. Zamiast Piotra Palecznego wystąpi Szymon Nehring, który wraz z Orkiestrą Symfoniczną FŁ wykona Koncert fortepianowy Es-dur nr 9 KV 271 „Jeunehomme” Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Wykonawcy:
  • Paweł Przytocki- dyrygent
  • Szymon Nehring – fortepian
  • Piotr Bosacki - animacje
  • Orkiestra Symfoniczna FŁ
Program:
  • Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy Es-dur nr 9 KV 271 „Jeunehomme” [35']
    • Allegro
    • Andantino
    • Rondo (Presto)
  • Zygmunt Krauze - „De arte, de homine” (prapremiera)

Prowadzenie koncertu: Piotr Matwiejczuk (Polskie Radio)

17 lutego mija dokładnie 110 lat od koncertu rozpoczynającego dzieje Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, dziś występującej jako Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej. Odbył się on w nieistniejącym dziś gmachu Teatru Wielkiego przy ul. Konstantynowskiej (dziś ul. Legionów), a zespół liczący około 60 muzyków wykonał pod batutą Tadeusza Mazurkiewicza m.in. uwerturę „Coriolan” Ludwiga van Beethovena i poemat symfoniczny „Finlandia” Jeana Sibeliusa.

Prezentem dla Filharmonii Łódzkiej na te symboliczne urodziny będzie prapremiera utworu Zygmunta Krauzego, skomponowanego specjalnie na tę okazję. „De arte, de homine” nawiązuje do postaci Władysława Strzemińskiego, twórcy unizmu, którą to koncepcję z dzieł wizualnych Krauze przeniósł na grunt muzyki. Utwory unistyczne komponował w latach 50. i 60. Obecnie artysta podkreśla, że najważniejszy jest dla niego osobisty stosunek do tworzonych dzieł. - To będzie kompozycja dwuczęściowa, nawiązująca wprost do moich łódzkich doświadczeń i inspiracji. W pierwszej części pokazuję wspaniałą, wizjonerską ideę sztuki unistycznej Władysława Strzemińskiego, a w drugiej skupiam się na jego życiu – okropnym, dramatycznym, pełnym bólu, konfliktów i trudności. Kontrasty będą budowały ten utwór – zapowiada Krauze. Kompozycji będą towarzyszyły wizualizacje wideo przygotowane przez Piotra Bosackiego, wszechstronnego artystę działającego na styku muzyki, sztuk wizualnych, animacji i literatury.

W programie wieczoru znajdzie się także występ Szymona Nehringa, jednego z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia, zdobywcy licznych konkursowych laurów na czele z I nagrodą w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy Es-dur „Jeunehomme” Mozarta wyróżniający się mistrzowskim połączeniem głębi ekspresji, efektownej wirtuozerii i niezwykłej żywotności, nazywany niekiedy „Mozartowską Eroicą”.

O 18:15 zapraszamy do Sali Kameralnej im. Henryka Czyża na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Piotr Matwiejczuk.

Partnerem wydarzenia jest Muzeum Sztuki w Łodzi.

Zygmunt Krauze, fot. Dariusz Kulesza

Posłuchaj Koncertu fortepianowego Es-dur „Jeunehomme” Wolfganga Amadeusa Mozarta w wykonaniu w wykonaniu Davida Fraya i Orkiestry Symfonicznej Radia Francuskiego pod dyrekcją Davida Afkhama:

Koncert fortepianowy Es-dur nr 9 KV 271 „Jeunehomme” Wolfganga Amadeusa Mozarta

Wystawy, koncerty i praca ze studentami, ale też młodzieńcze miłości, wieczory w „Honoratce” i ping-pongowe triumfy – Zygmunt Krauze o swoich wspomnieniach związanych z Łodzią.

Ogromna niepewność, problemy finansowe i walka o przetrwanie. Przeczytaj więcej o trudnych początkach i pierwszych miesiącach funkcjonowania Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej w tekście dr Anety Stawiszyńskiej w zakładce „Historia”:

O utworze „De arte, de homine” komponowanym dla Filharmonii Łódzkiej, ale też o nowych operach i artystycznych przekonaniach - Zygmunt Krauze w rozmowie z Dorotą Szwarcman opublikowanej na łamach „Polityki”.