Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
19 stycznia 2024, piątek, 18:00
Ceny biletów: od 26 do 55 PLN

Wykonawcy:

Aleksandra Kubas-Kruk – sopran

Paulina Glinka – sopran

Jan Jakub Monowid – kontratenor

Viktar Navitski – tenor

Sebastian Szumski – bas-baryton

Tibor Bogányi – dyrygent

Artur Koza – przygotowanie chóru

Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski

Program:

Felix Mendelssohn – V Symfonia D-dur op. 107 „Reformacyjna” [27’]

Andante – Allegro con fuoco

Allegro vivace

Andante

Chorale: Andante con moto – Allegro vivace

***

Johann Sebastian Bach – „Magnificat” D-dur BWV 243 [29’]

Chorus: Magnificat anima mea

Aria: Et exultavit

Aria: Quia respexit

Chorus: Omnes generationes

Aria: Quia fecit mihi magna

Duetto: Et misericordia

Chorus: Fecit potentiam

Aria: Deposuit

Aria: Esurientes

Terzetto: Suscepit Israel

Chorus: Sicut locutus est

Chorus: Gloria Patri

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Marcin Majchrowski. Wstęp wolny.

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Magnificat to kantyk nieszporny, rozpoczynający się od słów „Magnificat anima mea Dominum” (Wielbi dusza moja Pana). Najsłynniejszym utworem do tego tekstu, wpisującym się w długą historię jego opracowań, jest obecnie dzieło J.S. Bacha. Ma ono niezwykle uroczysty charakter, o czym świadczy bogata obsada, oraz zwartą formę o ramowej konstrukcji: finałowy chór nawiązuje do początku kompozycji. Prawykonanie pierwszej wersji odbyło się w czasie Bożego Narodzenia 1723 roku, tuż po objęciu przez Bacha posady kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku. Utwór ten jest przykładem najwyższego kunsztu późnobarokowego mistrza, harmonijnie łącząc sugestywny dramatyzm z duchowością. Świadectwem zaangażowania religijnego jest też Symfonia Reformacyjna Feliksa Mendelssohna, który w dzieciństwie wraz z rodzicami zmienił wyznanie z mojżeszowego na ewangelickie. Utwór powstał w roku 1830 dla uświetnienia trzechsetnej rocznicy napisania Wyznania augsburskiego Filipa Melanchtona – jednego z najważniejszych dokumentów reformacji. Związek z religią kompozytor podkreśla przez wykorzystanie melodii i harmonii tzw. drezdeńskiego Amen, typowego dla nabożeństw w kościołach Saksonii, oraz opracowanie chorału Marcina Lutra „Warownym grodem jest nasz Bóg” w ostatniej części utworu.

Tibor Bogányi, fot. Gyarmati Csaba