Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
22 września 2023, piątek, 19:00
Ceny biletów od 43 do 70 PLN

Wykonawcy:

Bomsori Kim – skrzypce

Thomas Rösner – dyrygent

Artur Koza – przygotowanie chóru 

Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Michał Marchlewski

Program:

Paweł Klecki – Wariacje na orkiestrę op. 20 [17’]

Igor Strawiński – Symfonia psalmów [21’]

Psalm 38:13–14

Psalm 39:2–4

Psalm 150

***

Piotr Czajkowski – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 [33’] 

Allegro moderato

Canzonetta: Andante

Finale: Allegro vivacissimo

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Michał Marchlewski. Wstęp wolny.

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

W tym roku mija pół wieku od śmierci Pawła Kleckiego, urodzonego w Łodzi dyrygenta i kompozytora, który większą część życia spędził w Szwajcarii. Jeden z najwybitniejszych w XX wieku mistrzów batuty należał do pokolenia wielkich łódzkich artystów pochodzenia żydowskiego – obok Juliana Tuwima, Aleksandra Tansmana czy Artura Rubinsteina. Swoją międzynarodową karierę Klecki rozpoczął jako skrzypek w Łódzkiej Orkiestrze Symfonicznej. W latach 30. był cenionym kompozytorem, ale po hekatombie wojennej skoncentrował się na działalności dyrygenckiej. Prowadził takie zespoły, jak Orkiestra Szwajcarii Romańskiej, orkiestra filharmonii w Liverpoolu czy Dallas Symphony Orchestra. Jako kompozytor pozostawił około 30 utworów, w tym Wariacje na orkiestrę op. 20, których prawykonania dokonali w 1930 roku Filharmonicy Berlińscy pod batutą Wilhelma Furtwänglera, a pierwsze wykonanie polskie odbyło się sześć lat temu pod dyrekcją Łukasza Borowicza. W Wariacjach utrzymanych w dość eklektycznym stylu można usłyszeć echa muzyki Johannesa Brahmsa, Richarda Straussa czy Maxa Regera.

Współczesna dziełu Kleckiego jest Symfonia psalmów Igora Strawińskiego, o której twórca napisał: „To nie jest symfonia, w której umieszczam Psalmy, by je śpiewać. Przeciwnie, to jest śpiew Psalmów, który symfonizuję”. Oto paradoks – kompozytor, który niezwykle rzadko tworzył muzykę religijną, jest autorem być może najważniejszego dzieła sakralnego XX wieku. Symfonia, zamówiona przez Sergiusza Kusewickiego, powstała w 1930 roku „ku chwale Boga”, a zadedykowana została „Bostońskiej Orkiestrze Symfonicznej z okazji pięćdziesiątej rocznicy jej istnienia”. Strawiński zainspirował się muzyką średniowiecza i renesansu, a mistyczny charakter dzieła podkreśla nietypowa instrumentacja: rozbudowana grupa instrumentów dętych, wiolonczele, kontrabasy, harfa, dwa fortepiany, kocioł i wielki bęben. Przy czym orkiestra i chór tworzą zespół, którego „oba elementy są równie ważne i żaden nie dominuje nad drugim. W tym sensie mój punkt widzenia na stosunek obsady wokalnej do instrumentalnej zbiegł się z poglądami dawnych mistrzów muzyki polifonicznej”, dodawał Strawiński.

Z rzadko wykonywanym w Polsce arcydziełem autora „Święta wiosny” kontrastować będzie Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego. Po wiedeńskim prawykonaniu został mocno skrytykowany, ale szybko zyskał uznanie i zaczął być zaliczany do ścisłej czołówki arcydzieł literatury wiolinistycznej. Łączy w sobie epicki rozmach i melancholijny liryzm, subtelność i dosadność, śpiewność i wirtuozerię, a także zachwycający warsztat kompozytorski, umiejętność genialnego instrumentowania i niezwykle charakterystyczny styl.

Z Koncertem zmierzy się uwielbiana w Łodzi południowokoreańska skrzypaczka Bomsori Kim, zdobywczyni drugiego miejsca w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Za pulpitem dyrygenckim stanie zaś, powracający do Łodzi po dwóch latach, Thomas Rösner, wiedeńczyk specjalizujący się w dziełach wokalno-instrumentalnych, założyciel i dyrektor artystyczny Filharmonii Beethovenowskiej w Wiedniu.

Thomas Rösner, fot. z archiwum artysty

Bomsori Kim, fot. Mariusz Stępień