Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
2 czerwca 2023, piątek, 19:00
Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:

Soyoung Yoon – skrzypce

Michał Nesterowicz – dyrygent

Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski (Polskie Radio)

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 [24’]

Allegro

Adagio

Rondo: Allegro

***

Anton Bruckner – IV Symfonia Es-dur WAB 104 (ed. Leopold Nowak, 1953) [70’]

Bewegt; nicht zu schnell

Andante quasi Allegretto

Scherzo: Bewegt

Finale: Bewegt; doch nicht zu schnell

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Marcin Majchrowski. Wstęp wolny.

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Południowokoreańska skrzypaczka Soyoung Yoon jest laureatką licznych nagród i wyróżnień na najlepszych międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m.in. Indianapolis International Violin Competition (2010), Konkursie Królowej Elżbiety w Brukseli (2009) i Konkursie Czajkowskiego w Moskwie (2007). Najlepszą przepustką do międzynarodowej kariery okazała dla niej się wygrana w 14. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 roku, przynosząc jej też wielką sympatię polskich melomanów. Soyoung Yoon jest ściśle związana współpracą z Sinfonieorchester w Bazylei.

Podczas występu w Łodzi będzie jej towarzyszyć Orkiestra Symfoniczna FŁ pod batutą Michała Nesterowicza, pierwszego dyrygenta gościnnego.

Usłyszymy III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta, skomponowany w 1775 roku w Salzburgu, gdy przyszły twórca „Czarodziejskiego fletu” miał zaledwie 19 lat. Utwór ten, o zadziwiająco jak na Mozarta dużej roli orkiestry, wyróżnia się błyskotliwymi tematami, łagodnością środkowego Adagio i ludowym epizodem w finale.

Znacznie więcej powagi wniesie drugi utwór tego wieczoru: IV Symfonia Es-dur Antona Brucknera. Dzieła symfoniczne tego kompozytora są monumentalne, by nie rzec wręcz: przytłaczające. IV Symfonia była tą, która odmieniła losy Brucknera jako kompozytora i wreszcie przyniosła mu uznanie. Uważana jest za pierwszą jego dojrzałą symfonię. Prawykonanie utworu odbyło się 20 lutego 1881 roku w Filharmonii Wiedeńskiej i, w odróżnieniu od premier poprzednich symfonii Brucknera, zakończyło się sukcesem kompozytora. Po koncercie Wilhelm Frey pisał w „Neues Wiener Tagblatt”: „W tym muzycznym sercu zamieszkuje takie bogactwo idei, w tym umyśle roi się od tylu niezliczonych, nowych kombinacji, że nigdy nie jest się dość zmęczonym, aby za nimi podążać, i należy jedynie ubolewać, iż to bogactwo jest takie obfite”. Max Kalbeck, należący do najzagorzalszych przeciwników kompozytora, przyznawał: „Jest to dzieło dziecka o niespotykanej sile. Młody Herkules, który udusił w kołysce dwa węże, przypuszczalnie pisałby muzykę w takim duchu”.

Soyoung Yoon, fot. Łukasz Rajchert

Michał Nesterowicz, fot. Łukasz Rajchert