Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
28 kwietnia 2023, piątek, 19:00
Ceny biletów od 43 PLN do 70 PLN

Wykonawcy:

Romain Leleu – trąbka

Przemysław Fiugajski – dyrygent

Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Magdalena Miśka-Jackowska

Program:

Manuel de Falla – I Suita z muzyki do baletu „Trójgraniasty kapelusz” [12’]

Popołudnie

Taniec młynarki

Corregidor

Taniec ogólny


Nino Rota – Suita z muzyki do filmu „La Strada” [5’]

Henry Mancini – „Moon River” z filmu „Śniadanie u Tiffany’ego” [4’]

Nino Rota – Suita z muzyki do filmu „Ojciec chrzestny” [10’]

***

Jerry Goldsmith – Suita muzyki do filmu „Chinatown” [6’]

Michel Colombier – „Emmanuel” [3’]

Ennio Morricone – „Cinema Paradiso” [5’]

Michel Legrand – „Chanson des Jumelles” z filmu „Panienki z Rochefort” [4’]

Manuel de Falla – muzyka do baletu „Czarodziejska miłość” (wybór) [24’]

Wprowadzenie i scena

W jaskini. Noc

Zjawa

Taniec grozy

Magiczny krąg 

O północy. Zaklęcia

Rytualny taniec ognia

Scena

Pantomima

Taniec miłosnej gry

Finał: Dzwony o świcie

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Magdalena Miśka-Jackowska. Wstęp wolny.

Muzyka filmowa już dawno wyszła z kina i dziś słuchana jest przez rzesze wielbicieli na koncertach. W ten sposób jej historia zatoczyła koło, bowiem w czasach filmu niemego również była wykonywana na żywo. Jej magia polega na tym, że – nawet bez kontekstu obrazu filmowego – potrafi przywołać emocje związane z filmem, do którego została napisana. Z drugiej jednak strony mistrzowie muzyki filmowej stworzyli takie ścieżki dźwiękowe, które z powodzeniem funkcjonują samodzielnie. Do najwybitniejszych twórców w całej historii kina należą z pewnością Nino Rota, Michel Legrand, Ennio Morricone czy Henry Mancini. Tematy filmowe przez nich stworzone weszły już dawno do kanonu muzyki XX wieku. Ich wybór, specjalnie na łódzki koncert, przygotował francuski trębacz Romain Leleu – laureat Victoires de la Musique, koncertujący na całym świecie solista, który w repertuarze ma dzieła od baroku do współczesności.

Program koncertu uzupełni bliska kinu muzyka sceniczna Manuela de Falli. „Trójgraniasty kapelusz”, stworzony w 1919 roku z Siergiejem Diagilewem, Ernestem Ansermetem i Pablem Picassem, przyniósł kompozytorowi światowy rozgłos. Balet przedstawia historię burmistrza małego andaluzyjskiego miasteczka (to ona nosi tytułowy kapelusz), który stara się o względy ponętnej, ale przy tym zamężnej i wiernej młynarki. Ostatecznie zostaje skompromitowany przez sprytną kobietę. Suity, zestawione przez kompozytora z muzyki scenicznej, zawierają najatrakcyjniejsze fragmenty baletu – genialne stylizacje muzyki andaluzyjskiej, jedynego w swoim rodzaju, olśniewającego feerią wyrafinowanych rytmów i melodii, folkloru andaluzyjskich Romów. Z kolei wcześniejsza o cztery lata „Czarodziejska miłość” to opowieść o miłosnych czarach. Dzięki nim piękna Hiszpanka, Candelas, uwalnia się od prześladującego ją widma zmarłego kochanka, które staje na drodze jej nowemu uczuciu – miłości do Carmela. Pisano o tym dziele, że było pierwszym autentycznym „wprowadzeniem muzyki andaluzyjskiej w sferę europejskiej muzyki artystycznej”. To prawda, Manuel de Falla, rodowity Andaluzyjczyk, uwiecznił muzykę swojego regionu i przyczynił się do zdobycia przez nią międzynarodowego rozgłosu.

Romain Leleu, fot. z archiwum artysty