Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
14 kwietnia 2023, piątek, 19:00
Ceny biletów od 43 PLN do 70 PLN

Wykonawcy:

Katarzyna Dondalska – sopran

Adam Sobierajski – tenor

Tomasz Rak – baryton

Virginia Martínez – dyrygentka

Artur Koza – przygotowanie chóru

Anna Kamerys – przygotowanie chóru dziecięcego

Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

Chór dziecięcy OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi

Prowadzenie koncertu: Magdalena Miśka-Jackowska

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Program:

Maurice Ravel – Alborada del Gracioso [8’]

Joaquín Turina – Danzas fantásticas op. 22 [17’]

Exaltación

Ensueño

Orgía

***

Carl Orff – Kantata sceniczna „Carmina burana” [65’]

FORTUNA IMPERATRIX MUNDI

O Fortuna

Fortune plango vulnera

I

PRIMO VERE

Veris leta facies

Omnia sol temperat

Ecce gratum

UF DEM ANGER

Tanz

Floret silva nobilis

Chramer, gip die varwe mir

Reie

Were diu werlt alle min

II

IN TABERNA

Estuans interius

Olim lacus colueram

Ego sum abbas

In taberna quando sumus

III

COUR D’ARMOURS

Amor volat undique

Dies, nox et omnia

Stetit puella

Circa mea pectora

Si puer cum puellula

Veni, veni, venias

In truitina

Tempus est iocundum

Dulcissime

Ave formosissima

BLANZIFLOR ET HELENA

Fortuna Imperatrix Mundi

FORTUNA IMPERATRIX MUNDI

O Fortuna

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Magdalena Miśka-Jackowska. Wstęp wolny.

„Carmina burana” to „pieśni z Beuern” – miejscowości w Górnej Bawarii, w której znajduje się opactwo benedyktyńskie. Przechowywany był tam niegdyś „Codex buranus”, ilustrowany manuskrypt zawierający 254 teksty poetyckie w kilku językach. Wbrew temu, czego można by spodziewać się po klasztornej bibliotece, przeważają wśród nich pieśni świeckie: miłosne, biesiadne, satyryczne, nawet wyraźnie antykościelne, a niektóre wręcz obsceniczne. Rękopis powstał około 1230 roku, lecz repertuar w większości jest wcześniejszy. Jego odkrycie niemal 600 lat później wzbudziło wielkie zainteresowanie historyków literatury i kultury, gdyż przetrwało niewiele zbiorów, łączących tak skrajnie różne tematy. Jest to najlepiej bodaj zachowany zespół tekstów tworzonych przez wagantów – wędrownych poetów, grajków i śpiewaków. W latach 30. XX wieku zainteresował się nim Carl Orff, który z pomocą przyjaciela, Micheala Hoffmanna, miłośnika łaciny i greki, wybrał 24 poematy, z których stworzył libretto kantaty scenicznej i skomponował do niego muzykę.

Dzieło składa się z trzech części, poprzedzonych prologiem, w którym autor skarży się na zmienność losu i zależność człowieka od jego kaprysów. Pierwsza część opiewa uroki budzącej się wiosną przyrody, jej barw i rodzącego się pragnienia miłości. Druga sławi m.in. radości płynące z biesiadowania w doborowym towarzystwie. Trzonem kantaty jest część trzecia, traktująca o ziemskiej miłości we wszystkich jej przejawach. Całość zamyka powrót do prologu – skargi na niestałość łask fortuny.

Pod względem muzycznym kantata Orffa nie ma nic wspólnego ze średniowieczem, nawiązuje raczej do renesansu i wczesnego baroku – epok, których kompozytor był miłośnikiem i znawcą. Jednocześnie język muzyczny, jaki wypracował Orff, jest całkowicie XX-wieczny – nie mamy wątpliwości, że ta muzyka powstała w minionym stuleciu. Niejednokrotnie wytykano kompozytorowi zbyt prosty styl, pisano nawet o kiczu. Ale przecież owa prostota była zamierzona – Orffowi chodziło o walory pedagogiczne utworu, o stworzenie dzieła, które byłoby dostępne dla każdego wykonawcy i zrozumiałe dla każdego słuchacza. Stąd zresztą niesłabnąca popularność kantaty, którą cieszy się od ponad ośmiu dekad.

Wykonanie dzieła Orffa poprowadzi hiszpańska dyrygentka Virginia Martínez, absolwentka Konserwatorium Wiedeńskiego w klasach Reinharda Schwarza i Georga Marka. W swojej karierze prowadziła takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna w Barcelonie, Orkiestra Narodowa w Montpellier, Brazylijska Orkiestra Narodowa czy Orkiestra Symfoniczna Radia Wiedeńskiego. Była asystentką Bertranda de Billy w barcelońskim Gran Teatro del Liceu. Obecnie jest główną dyrygentką Młodzieżowej Orkiestry Regionu Murcji oraz dyrektorką artystyczną Orkiestry Symfonicznej Regionu Murcji.

Virginia Martínez, fot. Silvia Ferrer

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.