Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
17 marca 2023, piątek, 18:00
Ceny biletów od 43 PLN do 70 PLN

Wykonawcy:

Joanna Woś – sopran

Joanna Motulewicz – mezzosopran

Andrzej Lampert – tenor

Artur Janda – bas

Jörg-Peter Weigle – dyrygent

Artur Koza – przygotowanie chóru

Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Piotr Matwiejczuk

Program:

Giuseppe Verdi – „Quattro pezzi sacri” [38’] 

Ave Maria

Stabat Mater

Laudi alla Vergine Maria

Te Deum

***

Gioachino Rossini – „Stabat Mater” [61’]

Stabat Mater dolorosa

Cujus animam

Quis est homo

Pro peccatis

Eja, Mater

Sancta Mater

Fac ut portem

Inflammatus

Quando corpus morietur

In sempiterna saecula, Amen

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Piotr Matwiejczuk. Wstęp wolny.

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi w powszechnej świadomości pozostają – i słusznie – gigantami opery włoskiej. Ale przecież ani jeden, ani drugi nie ograniczali się do komponowania dzieł scenicznych. W ich katalogach, poza mniej istotnymi utworami czysto instrumentalnymi, można odnaleźć monumentalne dzieła religijne: Mszę za zmarłych Verdiego czy Małą mszę uroczystą Rossiniego. Równie ważne miejsce zajmują „Cztery utwory sakralne” i „Stabat Mater”.

Powstałe pod koniec życia „Quattro pezzi sacri” stanowiły poniekąd powrót do lat młodości autora „Traviaty” – młody Verdi był wszak organistą kościelnym. Powstawały pod koniec życia kompozytora jako osobne dzieła, ale wydane zostały wspólnie. I tak też wykonuje się je zwykle współcześnie. Ich obsada rozciąga się od wokalnych głosów solowych a cappella aż po podwójny chór i wielką orkiestrę symfoniczną. W muzyce tej wielbiciele Verdiego z zadowoleniem odnajdą styl swojego ulubionego kompozytora, inni zaś podkreślać będą rozmaite zabiegi archaizacyjne, odwołujące się do twórczości Palestriny i Bacha.

Opera w kościele? We Włoszech te dwa żywioły spotykają się od stuleci, czego dowodem jest nie tylko cykl Verdiego, lecz także opracowanie średniowiecznej sekwencji „Stabat Mater” przez Gioacchina Rossiniego. Ten wybitny, monumentalnych rozmiarów utwór nie wszystkim przypadł początkowo do gustu: krytykowano Rossiniego za zbytnią zmysłowość, pewną naiwność i – rzecz jasna – zbyt operowy charakter. Dziś dostrzegamy w tej muzyce raczej bezpośredniość i szczerość autora „Cyrulika sewilskiego” oraz żarliwą duchowość.

W łódzkim wykonaniu obu dzieł usłyszymy plejadę polskich śpiewaków, a także zespoły FŁ. Całość poprowadzi znakomity niemiecki kapelmistrz Jörg-Peter Weigle, były szef Filharmonii w Dreźnie i Stuttgarcie, obecnie wykładowca berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler oraz generalny dyrektor muzyczny i dyrektor artystyczny Brandenburskiej Orkiestry Państwowej we Frankfurcie.

Jörg-Peter Weigle, fot. z archiwum artysty

Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ, fot. Marcin Stępień