Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

24 lutego 2023, piątek, 18:00
Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:

Senja Rummukainen – wiolonczela

Maciej Tworek – dyrygent

Orkiestra Symfoniczna FŁ

Prowadzenie koncertu: Piotr Matwiejczuk

Program:

Aleksander Tansman – Wariacje na temat Girolama Frescobaldiego [14’]

Ernest Bloch – Rapsodia hebrajska „Schelomo” [20’]

***

Ludwig van Beethoven – II Symfonia D-dur op. 36 [32’]

Adagio molto – Allegro con brio

Larghetto

Scherzo: Allegro

Allegro molto 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Piotr Matwiejczuk. Wstęp wolny.

Pierwsze dwa utwory tego koncertu wyszły spod pióra kompozytorów pochodzenia żydowskiego. Aleksander Tansman urodził się w Łodzi, ale większość dorosłego życia spędził we Francji. Jego twórczość, zaliczaną do nurtu neoklasycznego, wyróżnia wielość inspiracji, a jest wśród nich polska muzyka ludowa, tradycja żydowska, jazz, folklor różnych stron świata. „Wariacje na temat Girolamo Frescobaldiego” nawiązują do włoskiego twórcy przełomu renesansu i baroku, a Tansman sięga po barokowe środki techniki kompozytorskiej. Żydowskim pochodzeniem legitymował się też Amerykanin Ernest Bloch. Do tematyki hebrajskiej nawiązuje większość jego kompozycji, w tym Rapsodia „Schelomo”, zaliczana do tzw. cyklu żydowskiego. Kompozytor nawiązuje tu m.in. do muzycznej oprawy świąt  Rosz ha-Szana i Jom Kipur. II Symfonia D-dur Ludwiga van Beethovena wyróżnia się wśród jego pozostałych symfonicznych dzieł radością i dowcipem. Trudno uwierzyć, że powstała w tak trudnym dla kompozytora momencie: wówczas, gdy zdał sobie sprawę ze swojej postępującej głuchoty, czemu dał wyraz z „Testamencie heiligenstadzkim”. Choć utwór wykazuje jeszcze wpływy tradycji Haydna i Mozarta, ówcześni odbiorcy początkowo skarżyli się na nadmierną ekscentryczność dzieła.

Senja Rummukainen, fot. Sanna Lehto