Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT SYMFONICZNY

Koncerty symfoniczne
2 grudnia 2022, piątek, 18:00
Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:

Zofia Kiniorska – dyrygentka*

Agata Graczyk – dyrygentka**

Orkiestra Symfoniczna FŁ

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery „Wesele Figara” KV 492 [4’]*

Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia C-dur KV 425 „Linzka” [26’]*

Adagio – Allegro spiritoso

Poco adagio

Menuetto

Presto

***

Ludwig van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21 [26’]**

Adagio molto — Allegro con brio

Andante cantabile con moto

Menuetto. Allegro molto e vivace

Adagio — Allegro molto e vivace

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Malina Sarnowska. Wstęp wolny.

Obie symfonie – „Linzka” Mozarta i Pierwsza Beethovena – są mocno zadłużone u Josepha Haydna, twórcy klasycznej symfonii i mistrza obu młodszych kompozytorów. Zarazem jednak oba dzieła podążają w inne strony, każde w swoją.

„Linzka”, napisana została „na łeb, na szyję” (jak ujął to w liście do ojca Wolfgang Amadeus) przy okazji wizyty w Linzu u przyjaciela rodziny hrabiego Josepha Antona von Thuna. Otwiera ją haydnowski w stylu powolny wstęp, a utrzymana w takcie 6/8 część druga przypomina wolne ustępy symfoniczne pierwszego klasyka. „Menuet i finał byłyby również haydnowskie, gdyby mimo wszystko nie wyczuwało się w każdym szczególe mozartowskiej chromatyki, wzburzenia, giętkości – cech całkiem obcych Haydnowi”, podkreśla Alfred Einstein.

O I Symfonii C-dur Beethovena recenzent „Allgemeine Musikalische Zeitung” napisał, że „jest to chaotyczna eksplozja oburzającej bezczelności młodego człowieka”. Rzeczywiście nie brak w niej tak typowych dla Beethovena silnych akcentów, nagłych zmian harmonicznych czy zaskakujących zwrotów narracji. Menuet jest stylizowanym tańcem tylko nominalnie – w rzeczywistości to scherzo, którego charakter kompozytor pogłębiać będzie w następnych dziełach. Ale przecież wciąż to genialne, pełne pasji dzieło pozostaje bardzo klasyczne w stylu i tak bliskie dziełom Haydna, jak to tylko było możliwe w przypadku młodego gniewnego przybysza z Bonn.

Orkiestrę Symfoniczną FŁ w symfoniach (i uwerturze) Mozarta oraz Beethovena poprowadzą dwie wschodzące gwiazdy polskiej dyrygentury. Zarówno Zofia Kiniorska, jak i Agata Graczyk brały udział w Mistrzowskich Warsztatach Dyrygenckich, które wiosną 2021 roku prowadzili w FŁ Paweł Przytocki, dyrektor artystyczny Filharmonii Łódzkiej i George Tchitchinadze, dyrektor artystyczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Bałtyckiej.

Zofia Kiniorska, fot. Mateusz Żaboklicki

Agata Graczyk, fot. Ola Tyrpa