KONCERT ORGANOWY
Wykonawca:
Krzysztof Urbaniak – organy, prowadzenie koncertu
Program:
Felix Mendelssohn-Bartholdy − Allegro, chorał i fuga d-moll [8’]
Johann Sebastian Bach – Preludium, adagio, trio, tutti fuga B-dur BWV 545b [15’]
Franz Danksagmüller – Cantio imitatione Tremula Organi [4’]
Johann Sebastian Bach – Partita „Ach, was soll ich Sünder machen” BWV 770 [15’]
Franz Liszt – Preludium i fuga na temat B-A-C-H [12’]
Twórczość Johanna Sebastiana Bacha stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla kompozytorów różnych epok i stylów aż po dzień dzisiejszy. Jednym z przejawów hołdu składanego kantorowi z Lipska jest stosowanie motywu muzycznego zbudowanego z dźwięków „zakodowanych” w jego nazwisku: b, a, c, h. Po raz pierwszy swoje nazwisko zakodował w muzyce sam Bach, czyniąc z tego motywu m.in. kontratemat w ostatniej kompozycji „Kunst der Fuge”. W kolejnych wiekach, choć praktyka tworzenia muzycznych kryptogramów straciła popularność, nazwisko Bacha zostało utrwalone w ponad 400 dziełach. Wśród nich jest Preludium i fuga na temat B-A-C-H Ferenza Liszta, którą usłyszymy w wykonaniu Krzysztofa Urbaniaka, profesora Akademii Muzycznej w Łodzi, kuratora organów Filharmonii Łódzkiej. Z twórczości Bacha zabrzmią tego wieczoru Preludium, trio i fuga B-dur BWV 545b oraz Partita „Ach, was soll ich Sünder machen” BWV 770. W kręgu muzyki skandynawskiej znajdziemy się za sprawą Preludium i fugi dis-moll op. 56 Otto Olssona, późnoromantycznego kompozytora szwedzkiego, który był jednym z największych wirtuozów tego instrumentu swoich czasów. Biegłość w tworzeniu kontrapunktu łączył z zamiłowaniem do francuskiej muzyki organowej.
Krzysztof Urbaniak, fot. Dariusz Kulesza i Krzysztof Leduchowski