Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT ORGANOWY

Koncerty kameralne
21 maja 2023, niedziela, 17:00
Ceny biletów od 24 PLN do 36 PLN

Wykonawca:

Krzysztof Urbaniak – organy, prowadzenie koncertu

Program:

Felix Mendelssohn-Bartholdy − Allegro, chorał i fuga d-moll [8’]

Johann Sebastian Bach – Preludium, adagio, trio, tutti fuga B-dur BWV 545b [15’]

Franz Danksagmüller – Cantio imitatione Tremula Organi [4’]

Johann Sebastian Bach – Partita „Ach, was soll ich Sünder machen” BWV 770 [15’]

Franz Liszt – Preludium i fuga na temat B-A-C-H [12’]

Twórczość Johanna Sebastiana Bacha stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla kompozytorów różnych epok i stylów aż po dzień dzisiejszy. Jednym z przejawów hołdu składanego kantorowi z Lipska jest stosowanie motywu muzycznego zbudowanego z dźwięków „zakodowanych” w jego nazwisku: b, a, c, h. Po raz pierwszy swoje nazwisko zakodował w muzyce sam Bach, czyniąc z tego motywu m.in. kontratemat w ostatniej kompozycji „Kunst der Fuge”. W kolejnych wiekach, choć praktyka tworzenia muzycznych kryptogramów straciła popularność, nazwisko Bacha zostało utrwalone w ponad 400 dziełach. Wśród nich jest Preludium i fuga na temat B-A-C-H Ferenza Liszta, którą usłyszymy w wykonaniu Krzysztofa Urbaniaka, profesora Akademii Muzycznej w Łodzi, kuratora organów Filharmonii Łódzkiej. Z twórczości Bacha zabrzmią tego wieczoru Preludium, trio i fuga B-dur BWV 545b oraz Partita „Ach, was soll ich Sünder machen” BWV 770. W kręgu muzyki skandynawskiej znajdziemy się za sprawą Preludium i fugi dis-moll op. 56 Otto Olssona, późnoromantycznego kompozytora szwedzkiego, który był jednym z największych wirtuozów tego instrumentu swoich czasów. Biegłość w tworzeniu kontrapunktu łączył z zamiłowaniem do francuskiej muzyki organowej.

Krzysztof Urbaniak, fot. Dariusz Kulesza i Krzysztof Leduchowski